مدیریت بهینه مصرف کودهای نیتروژنه به منظور افزایش کارایی کود در گندم

نویسنده:
چکیده:
این پژوهش به منظور افزایش کارایی کودهای نیتروژنه با 7 تیمار شامل: شاهد (مصرف تمامی کودها بر مبنای آزمون خاک به جز نیتروژن)، مصرف اوره (150 کیلوگرم نیتروژن) در سه تقسیط، مصرف کود بر مبنای عرف زارعین، مصرف اوره در دو تقسیط (حذف اوره پایه)، تامین تمام اوره از منبع اوره با پوشش گوگرددار قبل از کاشت، تامین یک سوم اوره پایه از منبع اوره با پوشش گوگرددار + دو سرک اوره، تامین یک سوم اوره پایه از منبع کود کامل ماکرو + دو سرک در 2 محل با بافت های مختلف در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی به مرحله اجرا درآمد. صفات مورد اندازه گیری در این طرح شامل عملکرد دانه، بازیافت زراعی و بازیافت نیتروژن بود. نتایج حاصله از طرح نشان داد: استفاده از تیمار هفتم (ازت از منبع کود کامل ماکرو + سرک اوره + سرک اوره) در مکان با بافت لوم به میزان 5039 کیلوگرم در هکتار بیشترین میزان عملکرد دانه گندم را داراست که نسبت به تیمار شاهد 2011 کیلوگرم در هکتار افزایش عملکرد نشان می دهد. در مکان با بافت لوم بیشترین بازیافت زراعی از تیمار هفت (تامین یک سوم اوره پایه از منبع کود کامل ماکرو + دو سرک اوره) به میزان 41/13 کیلوگرم در کیلوگرم کود به دست آمده است. در مکان با بافت کلی لوم نیز بیشترین بازیافت زراعی از تیمار هفتم به میزان 17/12 کیلوگرم در کیلوگرم کود به دست آمده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1568091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!