اضطراب اجتماعی، نگرش های ناکارآمد و پندار تن در عشق ورزی های دنیای واقعی و دنیای مجازی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه توجه به ماهیت عشق ورزی به عنوان یک مقوله مهم در روانشناسی اجتماعی و ارزیابی شخصیت افراد قابل تامل است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف مقایسه ی اضطراب اجتماعی، نگرش های ناکارآمد و پندار تن در گروه های سه گانه عشق ورزی در دنیای واقعی، عشق ورزی در دنیای مجازی و بدون عشق ورزی انجام شده است.
روش بررسی
مطالعه حاضر توصیفی از نوع علی – مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94-1393 می باشد. نمونه ای با حجم 300 دانشجو با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی از میان آن انتخاب شد. ابزارهای جمع آوری اطلاعات عبارت بودند از: پرسشنامه اضطراب اجتماعی (SAD)، مقیاس نگرش های ناکارآمد (DAS) و پرسشنامه چند بعدی خود- بدن (MBSRQ). داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS ویرایش16و آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین نمرات اضطراب اجتماعی، پندارتن و نگرش های ناکارآمد در گروهای سه گانه عشق ورزی در دنیای واقعی، دنیای مجازی و بدون عشق ورزی تفاوت معناداری وجود دارد (0001/0>P). نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد که پندارتن، اضطراب اجتماعی و نگرش های ناکارآمد در گروه عشق ورزی واقعی نسبت به گروه عشق ورزی مجازی و گروه بدون عشق ورزی به طور معناداری متفاوت و دارای سطحی پایین تر می باشد و همچنین پندار تن، اضطراب اجتماعی و نگرش های ناکارآمد گروه عشق ورزی مجازی به طور معناداری متفاوت و دارای سطحی پایین تر می باشد (0001/0 >P).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه می تواند در مشاوره پیش از ازدواج و آگاهی بخشی به افراد در مورد انواع روابط و ترویج الگوی ارتباط صحیح و سالم در جامعه مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1568566 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!