تاثیر مقادیر مختلف نیتروژن و آب آبیاری بر عملکرد و اجزای عملکرد پنبه

چکیده:
به منظور بررسی اثرات متقابل مقادیر مختلف کود نیتروژنه و آب آبیاری بر کارایی مصرف آب وعملکرد پنبه رقم ورامین طرحی با سه سطح آب آبیاری به میزان 45، 60، 75 درصد تبخیر از تشت کلاس A بعنوان فاکتور اصلی و 5 سطح نیتروژن خالص (0، 60، 120، 180 و 240) کیلوگرم در هکتار به عنوان فاکتور فرعی بصورت کرتهای خردشده در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در سه تکرار به مدت دوسال در مزرعه ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر و در خاکی با شوری 2/2 دسی زیمنس بر متراسیدیته 7/8 با بافت سیلتی لوم به اجرا درآمد.نتایج حاصل حاکی ازآن بود که اثر تیمارهای نیتروژن بر عمکرد وش ،تعداد قوزه، تعداد شاخه های جانبی و ارتفاع بوته معنی دار بود. درحالیکه اثر نیتروژن بر وزن قوزه معنی دار نبود. اثر تیمارهای آبیاری بر عملکرد معنی دار بود. اثر متقابل آب و نیتروژن بر عملکردوش ،تعداد قوزه، تعداد شاخه و ارتفاع بوته معنی دار بود و بیشترین عملکرد وش، تعداد قوزه، تعداد شاخه و ارتفاع بوته از تیمار نیتروژنی 180 کیلوگرم در هکتار و تیمار آبیاری به میزان 75 درصدتبخیر از تشت کلاس A بدست آمد. با کاهش میزان آب آبیاری کارآئی مصرف کود نیتروژنه نیز کاهش یافت. بطور کلی نتایج حاصل از اجرای طرح حاکی از آن است که در شرایط آزمایش تیمار برتر شامل مصرف 180 کیلوگرم نیتروژن خالص در هکتار و آبیاری به میزان 75% تبخیر از تشت کلاس A (با مصرف 11647/5 متر مکعب آب در هکتار) بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1568820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!