اثر منطقه تولید، تصفیه وش و کرک گیری بر جوانه زنی و بنیه گیاهچه پنبه رقم ساحل

چکیده:
ارزیابی اثر منطقه تولید، تصفیه و کرک گیری بر جوانه زنی و بنیه بذر پنبه رقم ساحل استان گلستان، در تحقیقی به صورت فاکتوریل بر پایه طرح کاملا تصادفی با 4 تکرار انجام شد. تیمارها تصفیه وش مناطق غرب و شرق استان با جین 8 و 16 اره، غلتکی و با دست و کرک گیری با اسید سولفوریک و عدم کرک گیری بودند. با آزمون جوانه زنی استاندارد تعداد گیاهچه های عادی، متوسط زمان جوانه زنی، طول و وزن خشک گیاهچه تعیین و هدایت الکتریکی بذرها اندازه گیری شد. اثر متقابل منطقه تولید بذر × روش های تصفیه × کرک گیری بر صفات معنی دار بود. بالاترین و کمترین تعداد گیاهچه عادی به ترتیب مربوط به بذرهای تصفیه شده با جین غلتکی و کرک گیری نشده و بذرهای تصفیه شده با جین 16 اره و کرک گیری شده شرق استان بودند. همچنین بذرهای شرق استان تصفیه شده با جین 16 اره و کرک گیری نشده و بذرهای غرب استان، تصفیه شده با جین غلطکی و کرک گیری شده به ترتیب دارای بیشترین و کمترین متوسط زمان جوانه زنی بودند. بذرهای کرک گیری نشده و شده غرب و شرق استان، تصفیه شده با جین غلطکی و جین 8 و 16 اره، به ترتیب بیشترین و کمترین طول گیاهچه را داشتند. بیشترین و کمترین وزن خشک گیاهچه به ترتیب به بذرهای شرق استان تصفیه شده با دست و جین غلطکی و کرک گیری شده و نشده بذرهای تصفیه شده با جین 8 و 16 اره و کرک گیری نشده این منطقه تعلق داشت. بذرهای غرب استان تصفیه شده با جین 8 اره و کرک گیری نشده و بذرهای تصفیه شده با دست و کرک گیری شده این منطقه به ترتیب دارای بیشترین و کمترین هدایت الکتریکی بودند. براساس نتایج، تصفیه رقم ساحل؛ خصوصا تولید غرب استان، با جین غلتکی توصیه می گردد تا خسارت مکانیکی پوسته بذر و اثر نامطلوب کرک گیری با اسید بر جوانه زنی و بنیه بذر کاهش یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1568864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!