شناسایی گونه های مختلف اسینتوباکتر، تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی وMIC کارباپنم ها به روش E-Test

پیام:
چکیده:
مقدمه
آسینتوباکترها باکتری های گرم منفی شایع در عفونت های بیمارستانی، خصوصا در بیماران با ضعف سیستم ایمنی هستند. این باکتری ها عامل عفونت های مرتبط با سلامت به ویژه در بخش مراقبت های ویژه می باشند. در سال های اخیر افزایش در مقاومت به کارباپنم ها در میان آسینتوباکترها گزارش شده است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی و MIC کارباپنم ها به روش E-Test در گونه های مختلف آسینتوباکتر جدا شده از نمونه های کلینیکی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس است.
روش کار
در این مطالعه توصیفی – مقطعی تعداد 81 ایزوله آسینتوباکتر جمع آوری شده از نمونه های مختلف کلینیکی به وسیله تست های بیوشیمیایی و کیت Microgen GNA-ID System تا سطح گونه شناسایی شد. الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی گونه ها با استفاده از روش Kirby_Bauer بر روی محیط مولر هینتون و میزان MIC آنتی بیوتیک ایمی پنم و مروپنم با روش E-Test مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
از 81 گونه آسینتوباکتر مورد مطالعه، 79 مورد (5/97 درصد) آسینتوباکتر بومانی، یک مورد آسینتوباکتر لوفی و دیگری آسینتوباکتر همولایتیکوس بودند. با روش Kirby_Bauer بیشترین میزان مقاومت آنتی بیوتیکی آسینتوباکتر بومانی مربوط به سفتریاکسون 73/98 درصد، سیپروفلوکساسین 20/96 درصد و ایمی پنم و مروپنم 28/82 درصد و بیشترین حساسیت نسبت به پلی میکسین B و کلیسیتین (5/97 درصد) و tigecycline (28/82 درصد) بود. تعیین حداقل غلظت مهاری به روش E-Test نشان داد 75/79 درصد از سویه های آسینتوباکتر بومانی به ایمی پنم و 48/78 درصد به مروپنم مقاوم بودند. آسینتوباکتر لوفی با μg⁄m MIC=0.047 حساس به ایمی پنم و آسینتوباکتر همولایتیکوس با MIC≥32μg/m مقاوم به ایمی پنم بود.
نتیجه گیری
در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس، شایع ترین گونه آسینتوباکتر، بومانی است و میزان مقاومت آنها به کارباپنم ها بالا است. سه آنتی بیوتیک پلی میکسین B و tigecycline و کلیستین آنتی بیوتیک های موثر در درمان عفونت های ناشی از این باکتری هستند
زبان:
انگلیسی
صفحات:
53 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1568960 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!