نیاز به آموزش و بهبود دانش شغلی: برگرفته از تجارب پرستاران تریاژ تلفنی مرکز پیام اورژانس 115 مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

چکیده:
زمینه و هدف
پاسخ موثر از طریق تلفن به اورژانس های پزشکی، برای سیستم های اورژانس پزشکی در سراسر جهان حیاتی می باشد. ارایه خدمات اورژانسی به صورت مرتب سازی و اولویت بندی تماس های دریافتی صورت می گیرد و آموزش این دسته از خدمات، در فاصله زمان پاسخ و کیفیت پاسخ نقش حیاتی را ایفا می کند. این پژوهش با هدف توصیف تجربه های پرستاران از تریاژ تلفنی صورت گرفته در مرکز پیام اورژانس 115 مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام گردید.
روش کار
تحقیق حاضر به صورت کیفی پدیدارشناختی انجام شد. انتخاب جامعه پژوهش به صورت مبتنی بر هدف و شامل 5 نفر از پرستاران شاغل در مرکز پیام اورژانس 115 کرمان با حداقل 5 سال سابقه کار بود. جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبه فرد به فرد و با استفاده از ابزار مصاحبه عمیق و بدون ساختار انجام شد. میانگین زمان هر مصاحبه 63 دقیقه به طول انجامید و از ضبط صوت الکترونیکی برای ثبت مصاحبه ها استفاده شد. داده های حاصل با استفاده از روش Colaizzi تجزیه و تحلیل گردید. جهت اعتمادپذیر کردن داده ها، پژوهشگر دوباره به تک تک نمونه ها مراجعه نمود.
یافته ها
737 مفهوم خلاصه شده از مصاحبه ها استخراج گردید که در 9 دسته موضوعی قرار گرفت و در نهایت، سه درون مایه «ایفای نقش در بستر فرهنگ و اجتماع»، «ایفای نقش در بستر حرفه و سازمان» و «ایفای نقش در بستر فردی» به دست آمد. تجربه های پرستاران به صورت «مجموعه ای فشرده و هم بند (پیوستار) بین فرصت ها، تهدیدها، قوت ها و ضعف ها» بیان شد.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش حاضر را می توان در دو نکته اساسی خلاصه کرد. اول این که مهارت های ارزیابی که در مشاوره چهره به چهره استفاده می شود، از طریق تلفن به طور مستقیم قابل انتقال نیست و این امر نشان می دهد که آموزش های خاص مشاوره تلفنی، ارزیابی درمان و مهارت های تصمیم گیری باید به پرستاران تریاژ شاغل در این مراکز ارایه شود. دوم این که افزایش ایجاد رضایت شغلی در بین قشر جدید پرستاران تریاژ تلفنی باید با در نظر گرفتن استقلال در تصمیم گیری و کاهش خطا های تصمیم گیری پرستار تریاژ تلفنی صورت گیرد که این مهم با ابلاغ دستورالعمل تریاژ تلفنی یکپارچه و ایجاد راهکارهای مناسب آموزشی جهت کنترل استرس های تجربه شده، انجام می شود. این نکات باید توسط مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور برای ارتقای دانش شغلی در پرستاران مراکز پیام اورژانس 115 در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
160 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p1569747 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!