زمینه کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی

نویسنده:
چکیده:
کتاب ما ایرانیان، زمینه کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی، با هدف معرفی خلقیات ایرانی بر اساس بررسی و مطالعه تاریخی و اجتماعی صاحب نظران ایرانی و خارجی مبتنی بر روش های مختلف و از مداخل گوناگون تالیف شده است.
نویسنده ضمن بررسی آثار متعدد پژوهندگان و نویسندگان و نیز استفاده از یافته های خود از یک پیمایش در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه های سراسر کشور می کوشد پیچیدگی های شکل گیری این خلقیات و نیز درک و تفسیر آن ها را به ما یادآور شود. او برای خاطرنشان کردن این گزاره بر اهمیت روش شناسی و معرفت شناسی پویا و انعطاف پذیرتاکید می کند و از طریق بررسی نسبت میان خلقیات با محیط منطقه ای و جهانی، نهادها و سازمان های اجتماعی و کدهای رفتاری در حوزه های گوناگون به دسته بندی و تحلیل این خلقیات می پردازد.
نویسنده ضمن پرهیزدادن ما از ذات پنداری برای این خلقیات، به اتکای تاکیدش بر سودمندی نظریه بازی در تبیین آن ها و رویکردهای سیستمی، نهادی و تعامل عاملیت و ساختار به ارائه یک الگوی چهارسطحی تحلیل شامل «نهادها و ساختارها»، «عاملیت انسانی»، «محیط منطقه ای وجهانی» و «وقایع و رویدادها» می پردازد. او نتیجه می گیرد که اصلاح نهادی دولت، آموزش وپرورش، مالکیت، مناسبات تولید و روابط کار مهم ترین گام برای تحول در خلقیات ایرانیان است. نویسنده اضافه می کند که رفتارهای تازه به نهادهای تازه نیاز دارند و ما نیازمند رویکرد شبکه ای و طراحی آهسته و پیوسته، همه جانبه و مشارکت جویانه الگوهای رفتاری نه صرفا نخبه گرایانه و مدرن، بلکه عمومی هستیم تا به خلقیاتی مطلوب دست یابیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1570786 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!