بررسی ارتباط عوامل روان شناختی با استفاده از آزمون Symptom Checklist-90 (SCL-90) با میزان بهبود درد پس از جراحی فتق دیسک کمر

چکیده:
مقدمه
شیوع اختلالات روان پزشکی در بیماران مبتلا به کمردرد، بیشتر از جمعیت عادی گزارش شده است. هدف از انجام مطالعه ی حاضر، تعیین ارتباط شدت افسردگی با میزان بهبود درد پس از عمل جراحی فتق دیسک بود.
روش ها
در یک مطالعه ی مقطعی که در سال 1394 در بیمارستان الزهرای (س) اصفهان انجام شد، 300 بیمار کاندید عمل جراحی فتق دیسک کمر انتخاب شدند. وضعیت روحی- روانی بیماران با استفاده از پرسش نامه ی SCL-90 ( Symptom Checklist-90 ) و شدت درد آنان قبل از عمل، موقع ترخیص و 14 روز بعد از عمل نیز با استفاده از معیار VAS (Visual Analogue Scale) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، ارتباط بین شدت اختلال روانی و میزان درد قبل و بعد از عمل تعیین گردید.
یافته ها
میانگین نمره ی اختلال روانی بیماران 37/0 ± 91/1 به دست آمد. بین میانگین نمره ی درد قبل از عمل و نمره ی اختلال روانی همبستگی مستقیم و معنی داری وجود داشت (67/0 = r، 001/0 > P). همچنین، بین نمره ی اختلال روانی با نمره ی درد هنگام ترخیص (74/0 = r، 001/0 > P) و نمره ی درد 14 روز بعد از عمل (55/0 = r، 001/0 > P) همبستگی مستقیم و معنی داری مشاهده شد.
نتیجه گیری
بین میزان اختلال روانی و شدت کمردرد در بیماران مبتلا به فتق دیسک بین مهره ای، ارتباط مستقیمی وجود دارد و با توجه به این که اختلال روانی می تواند بر کیفیت زندگی و روند بهبودی تاثیرگذار باشد، لازم است بیماران مبتلا به فتق دیسک بین مهره ای، از نظر ابتلا به اختلالات روانی مورد بررسی و درمان قرار گیرند
زبان:
فارسی
صفحات:
670 تا 676
لینک کوتاه:
magiran.com/p1572816 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!