اثر ترکیبی اسانس آویشن شیرازی (Zataria multiflora)، برگ بو (Laurus nobilis) و بابونه (Chamaemelum nobile) بر باکتری اشریشیاکلی پاتوژن و تعیین فرمولاسیون بهینه آن با استفاده از روش آماری کسری از فاکتوریل کامل

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
خواص ضدباکتریایی اسانس های آویشن شیرازی (Zataria multiflora)، برگ بو (Laurus nobilis) و بابونه (Chamaemelum nobile) بررسی و دوز بهینه باکتری کشی این اسانس ها بر روی باکتری اشریشیاکلی PTCC1330 تعیین گردید.
مواد و روش کار
استخراج اسانس از برگ های آویشن شیرازی و برگ بو و کاپیتول های بابونه به روش تقطیر با آب توسط دستگاه کلونجر انجام شد. بر اساس آزمایشات طراحی شده با نرم افزار Qualitek-4 و روش آماری کسری از فاکتوریل کامل، تاثیر ترکیبی سه اسانس در دوزهای مختلف بر باکتری اشریشیاکلی بررسی شد. اثرات متقابل اسانس ها بر یکدیگر و سهم هر اسانس در بازدارندگی رشد باکتری تعیین گردید.
یافته ها
حداقل غلظت بازدارندگی برای اسانس های آویشن شیرازی، برگ بو و بابونه به ترتیب برابر با 01/0، 1/0 و 05/0 و حداقل غلظت کشندگی نیز به ترتیب برابر با 0/1، 0/5 و 0/5 میلی گرم در میلی لیتر تعیین گردید. اسانس آویشن شیرازی با 2/64% مشارکت دارای بیشترین اثر ضدباکتریایی بر باکتری اشریشیاکلی بود. سهم اثر ضدباکتریایی اسانس های برگ بو و بابونه به ترتیب 13/54% و 6/89% برآورد شد. در شرایط بهینه، دوز هر سه اسانس باید برابر با 1 میلی گرم بر میلی لیتر باشد. درصد ممانعت از رشد باکتری اشریشیاکلی در این شرایط، 72/76% تعیین گردید که دارای 81/8% تطابق با نتایج واقعی در شرایط بهینه (نزدیک به 60%) بود. بیشترین اثرات متقابل مابین فاکتورهای دز اسانس آویشن شیرازی و در اسانس بابونه با 33/44% شاخص شدت اثر متقابل برآورد شد.
نتیجه گیری
اسانس آویشن شیرازی دارای خاصیت ضدباکتریایی قابل توجهی بر باکتری اشریشیاکلی بوده در حالیکه خواص ضدباکتریایی اسانس های برگ بو و بابونه ضعیف می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1573200 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!