بهبود ضایعه نخاعی موش صحرایی با استفاده از پیوند سلول های بنیادی عصبی مشتق از مغز استخوان

پیام:
چکیده:
مقدمه
سلول درمانی از روش های جدید درمانی است که می تواند در بهبود ضایعات نخاعی موثر باشد. در این پژوهش از سلول های بنیادی عصبی در درمان ضایعه نخاعی ایجاد شده با روش له شدگی (contusive) در موش صحرایی آزمایشگاهی استفاده شد.
روش
سلول های بنیادی مشتق از مغز استخوان (BMSCs) از استخوان موش های صحرایی استخراج شد. پس از سه مرحله پاساژ این سلول ها، ابتدا به نوروسفر و سپس به سلول های بنیادی عصبی تمایز داده شد. در مرحله in vivo تعداد 43 سر موش صحرایی ماده بالغ به 5 گروه تقسیم شدند. در گروه اول (Sham) فقط عمل جراحی لامینکتومی انجام شد، در حالی که در بقیه گروه ها پس از لامینکتومی، له شدگی در نخاع ایجاد شد. در گروه دوم پس از له شدگی هیچ درمانی صورت نگرفت. در بقیه گروه ها، 7 روز پس از ضایعه تزریق صورت گرفت، به این ترتیب که در گروه سوم سرم فیزیولوژی، در گروه چهارم سلول های BMSCs تمایز نیافته و در گروه پنجم سلول های بنیادی عصبی (NSCs) همه به شکل داخل نخاعی تزریق شد. در همه ی گروه ها یک روز قبل از ضایعه تا 12 هفته بعد، بهبودی حرکتی حیوان به وسیله تست ( Basso، Beattie، and Bresnahan (BBB بررسی شد.
یافته ها
در این تحقیق درصد قابل توجهی از سلول های کشت داده شده پس از پاساژ چهارم سلول های بنیادی مغز استخوان بودند. این سلول ها سپس به نوروسفر و سلول های بنیادی عصبی تبدیل شدند. در بررسی تست رفتاری، گروه های تجربی سلول درمانی بهبودی حرکتی معنی داری را نسبت به گروه های کنترل داشتند. این بهبودی در هفته های دوم تا چهارم مشخص تر بود اما در فاصله هفته های چهارم تا دوازدهم میزان بهبودی کندتر گردید.
نتیجه گیری
پیوند سلول های بنیادی عصبی باعث بهبود نسبی حرکتی در موش صحرایی دارای ضایعه نخاعی با روش له شدگی می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
421
لینک کوتاه:
magiran.com/p1573272 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!