تاثیر تعداد جلسات تمرین آبی در هفته بر تعادل و عملکرد حرکتی سالمندان کم تحرک

پیام:
چکیده:
اهداف کاهش ظرفیت های جسمانی و عملکردی ازجمله عوامل خطرآفرین در افتادن، معلولیت، آسیب دیدگی یا مرگ سالمندان به شمار می رود. تمرین در آب یکی از روش های مطرح شده به منظور بهبود عملکرد سالمندان است. برای سالمندان انجام برخی از فعالیت ها در خشکی و مشکلات و خطرات آسیب دیدگی را به همراه دارد. با درنظرگرفتن دوره زمانی طولانی تر بازیافت در سالمندان و نبود امکان برخی سالمندان برای شرکت در فعالیت های بدنی به ویژه تمرین در آب، دست کاری تعداد جلسات تمرین در آب از اهمیت فراوانی برخوردار است. هدف این تحقیق مقایسه تاثیر تعداد جلسات تمرینات آبی در هفته بر شاخص های تعادلی و عملکردی سالمندان کم تحرک بود.
مواد و روش ها پژوهش حاضر کاربردی و روش آن نیمه تجربی بود. در این مطالعه 36 مرد سالمند با میانگین سنی 15/2±63/64 سال، قد 32/4±50/165 سانتی متر، وزن 73/3±98/62 کیلوگرم و شاخص توده بدنی 72/1±21/23 مترمربع داوطلبانه انتخاب شدند. ارزیابی های اولیه پس از امضای فرم رضایت نامه شخصی انجام شد. سپس آزمودنی ها به صورت تصادفی در سه گروه 12 نفری گروه دوجلسه ای و سه جلسه ای و گروه کنترل تقسیم شدند و برنامه تمرین آبی شش هفته ای اجرا شد. در آغاز و پایان برنامه تمرینات شاخص های تعادلی و عملکردی، قدرت اندام تحتانی و انعطاف پذیری موردارزیابی قرار گرفتند. برای بررسی اختلاف در پیش آزمون و پس آزمون هر گروه از آزمون تی زوجی و برای مقایسه نتایج در سه گروه با یکدیگر از آزمون آماری تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) استفاده شد. همچنین تمامی عملیات آماری با استفاده از نسخه 17 نرم افزار SPSS در سطح معنی داری 05/0≥P محاسبه شد.
یافته ها نتایج حاکی از آن است که در عامل های تعادل پویا و ایستا و توانایی حرکتی بین گروه دوجلسه ای و سه جلسه ای تمرین در هفته تفاوت معنی دار وجود ندارد (05/0P≥). ازسوی دیگر قدرت و انعطاف پذیری گروه سه جلسه ای در مقایسه با گروه دو جلسه ای تفاوت معنی داری نشان داد (05/0≥P). علاوه براین یافته های آزمون تی زوجی نشان داد در تمامی عامل ها بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون هر دو گروه تجربی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P≤). بااین حال در گروه کنترل این تفاوت معنادار نبود (05/0P≥). درهرصورت در پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون عوامل قدرت و انعطاف پذیری گروه سه جلسه تمرین آبی در هفته در مقایسه با گروه دو جلسه تمرین در هفته، افزایش به مراتب بیشتری را نشان داد.
نتیجه گیری به نظر می رسد در سالمندان کم تحرک بعد از اجرای فعالیت های بدنی در آب، بهبود عوامل جسمانی چون تعادل ایستا و پویا و توانایی حرکتی از حجم تمرین بیشتر از تعداد جلسات تمرینی تاثیر می پذیرد. البته افزایش تعداد جلسات تمرینی می تواند دیگر عوامل جسمانی از قبیل قدرت و انعطاف پذیری را به میزان مشابه یا بیشتری افزایش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
330
لینک کوتاه:
magiran.com/p1574445 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!