ادراک و باورها نسبت به سالخوردگی و تاثیر آن بر سلامت عمومی سالمندان: ارزیابی مدل خودگردانی

پیام:
چکیده:
اهداف باورها و ادراک نسبت به سالخوردگی، تاثیر بسزایی بر بهزیستی و سلامت جمعیت بزرگسال دارد. یکی از مدل های نظری سودمند برای توضیح نقش ادراکات و باورها نسبت به سالخوردگی در تعیین برآیندهای سلامتی سالمندان، مدل خودگردانی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه میان ادراک و باورها درباره سالمندی و سلامت عمومی سالمندان در قالب مدل خودگردانی انجام شد.
مواد و روش ها این مطالعه در قالب یک طرح توصیفی و با روش پیمایشی انجام شد. داده های مطالعه از 300 نفر از سالمندان شهر رشت (144 مرد و 156 زن) جمع آوری شد. نمونه ها با روش نمونه گیری دردسترس و از دو مکان آسایشگاه های سالمندان و خانواده ها انتخاب شده بودند. ابزار اندازه گیری عبارت بود از: پرسش نامه ادراک سالخوردگی (APQ) و پرسش نامه 28 سوالی سلامت عمومی گلدبرگ.
یافته ها در این مطالعه 300 سالمند موردبررسی قرار گرفتند. همبستگی مثبت معناداری میان اکثر مولفه های ادراک سالخوردگی، یعنی خط زمانی مزمن و دوره ای، برآیندهای مثبت و منفی سالمندی، تظاهرات هیجانی و کنترل مثبت و منفی سالمندی با مولفه های سلامت عمومی سالمندان وجود داشت. تحلیل رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی نشان داد که مولفه های ادراک سالمندی یعنی کنترل مثبت، کنترل منفی، برآیندهای منفی و خط زمانی دوره ای 2/31 درصد از واریانس سلامت عمومی سالمندان را تبیین کرده است.
نتیجه گیری ادراک و باورها نسبت به سالخوردگی از تعیین کننده ها و پیش بین های اساسی سلامت عمومی در میان سالمندان است. مدل خودگردانی، چهارچوبی مناسب برای توضیح نقش باورها، ادراک و فهم تجربیات سالخوردگی در زمینه سلامت جسمانی و روانی سالمندان است. توجه به نقش بالقوه ادراک سالمندی و نیز انجام مداخله های شناختی و رفتاری برای تعدیل نگرش ها دربرابر سالمندی با هدف ارتقای سلامت فیزیکی و روانی سالمندان ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
310
لینک کوتاه:
magiran.com/p1574448 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!