مدل سازی کمینه دمایی شرق استان کرمانشاه

پیام:
چکیده:
کاربرد وسیع اطلاعات دمایی در زندگی انسان سبب شده است که مطالعه نوسان، تغییر و پیش بینی دمایی در درازمدت مورد توجه جغرافیدانان و به ویژه اقلیم شناسان قرار گیرد. در این پژوهش، با استفاده از داده های کمینه دمایی ماهانه و سالانه ایستگاه های سینوپتیک کرمانشاه و کنگاور در فاصله زمانی ژانویه 1988 تا دسامبر 2010 و نیز با بهره گیری از مدل آریما، تغییرات زمانی کمینه دمای هوای شرق استان کرمانشاه مورد بررسی قرار گرفت. روند داده های سالانه دو ایستگاه مورد مطالعه را با استفاده از تحلیل من کندال بررسی نموده که در هر دو ایستگاه کرمانشاه و کنگاور داده ها از روندی مشخص برخوردار بوده و نمودارهای جهش یا ui'' نیز روند تغییرات کمینه دمایی را رو به افزایش نشان می دهند. بررسی تفاضل نمودارهای خود همبستگی (ACF) که جهت تشخیص مرتبه میانگین متحرک مدل های فصلی استفاده می شود و نمودارهای خود همبستگی جزئی (PACF) در ایستگاه کرمانشاه مدل فصلی (1، 1، 4) (0، 1، 1) ARIMA و برای ایستگاه کنگاور مدل فصلی(1، 1، 3) (0، 1، 1) ARIMA جهت برازش و مدل سازی نشان داده می شود، نتایج حاصل از تحلیل و مدل سازی دمای ماهانه ایستگاه های مورد مطالعه با استفاده از مدل آریما و پیش بینی کمینه دمای ماهانه تا سال 2016 نشان داد که کمینه دمایی دو ایستگاه سینوپتیک کرمانشاه و کنگاور از یک مدل نهایی (1، 0، 1) (0،0، 1) ARIMA و در واقع از یک روند متشابه در تغییرات کمینه دمایی برخوردار می باشند که با روندی نسبتا ملایم در حال افزایش می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1574469 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!