امکان سنجی بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه ریزی و مدیریت شهری

مطالعه موردی: شهر زاهدان
پیام:
چکیده:
پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به پیدایش ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاع رسانی در دنیای امروز گردیده، به گونه ای که اشکال متفاوتی از نحوه انجام فعالیت ها و ارائه خدمات در تمام عرصه ها پدید آورده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف امکا ن سنجی استفاده و به کارگیری [1]ICT در برنامه ریزی و مدیریت شهر زاهدان انجام شده است. داده ها و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه و بررسی های میدانی به دست آمده است. روش نمونه گیری داده ها بر اساس فرمول کوکران (تعداد 380 نمونه)، در سطح مناطق پنج گانه شهر زاهدان تعیین گردیده و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری T-Test تک نمونه ای، رگرسیون خطی و ضریب همبستگی پیرسون در محیط SPSS انجام شده است. نتایج آزمون T-Test نشان می دهد که تلفن، کامپیوتر و فکس با میانگین 82/2، 12/2 و 09/2 بیش ترین میزان استفاده، و چت، ایمیل و اینترنت به ترتیب با میانگین 42/1، 55/1 و 9/1 کم ترین میزان استفاده از امکانات ICT را در محل کار به خود اختصاص می دهند. هم چنین رابطه معناداری بین میزان دسترسی به امکانات ICT در محل کار و میزان استفاده از این امکانات جهت انجام امور رایج شهری وجود دارد. میزان استفاده از امکانات ICT جهت انجام امور رایج شهری با میانگین 45/2 پایین تر از حد متوسط است که نشان دهنده استفاده کم مردم از این خدمات است. میزان رضایت شهروندان از خدمات ICT توسط سازمان ها و گرایش به استفاده از این خدمات با سطح معناداری 289/0، بیانگر ارتباط مثبت و مستقیم بین این دو متغیر با شدت پایین است. همچنین سطح سواد اطلاعاتی شهروندان و پذیرش مظاهر ICT با سطح معناداری 000/0 نشانگر سطح سواد اطلاعاتی مطلوب شهروندان است. بنابراین با تقویت زیرساخت ها به منظور ایجاد یک شهر هوشمند، می توان کاهش مشکلات شهری و برنامه ریزی شهری مناسب را در آینده انتظار داشت.
4- Information Communication and Technology
زبان:
فارسی
صفحات:
283 تا 303
لینک کوتاه:
magiran.com/p1574486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!