بررسی ارتباط بین وضعیت سر جلوآمده با میزان اختلال ثبات وضعیتی ایستا و پویا در دندانپزشکان

چکیده:
زمینه و هدف
اختلالات اسکلتی عضلانی در ناحیه گردن وشانه ها از شایعترین مشکلات گزارش شده در مشاغل نشسته مانند دندانپزشکی می باشد. این اختلالات علاوه بر ایجاد درد می توانند منجر به ایجاد اختلال در مکانیسم های کنترل وضعیتی شوند. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین میزان اختلال ثبات وضعیتی با وضعیت سر جلو آمده در بین دندانپزشکان بوده است.
روش کار
در این مطالعه توصیفی-تحلیلی70نفراز دندانپزشکان شاغل در دو مرکز دندانپزشکی شهر تهران بررسی شدند. مشخصات فردی و شغلی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. با استفاده از تست کلینیکی ارزیابی وضعیت سرجلوآمده، موقعیت سر افراد ارزیابی شد. از آزمون تعادلی رومبرگ و سه وضعیت تغییر یافته آن برای ارزیابی ثبات ایستا و از آزمون تعادلی گام درجا برای ارزیابی ثبات پویا استفاده شد. از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین متغیرها و از آزمون تی مستقل برای بررسی میزان تفاوت متغیرهای ثباتی بین گروه مبتلا و سالم استفاده شد.
یافته ها
بر اساس نتایج 1/57%از دندانپزشکان شرکت کننده در این مطالعه دچار وضعیت سر جلو آمده بودند. بر اساس نتایج بدست آمده از آزمون تی مستقل اختلاف میانگین زمان نگهداری آزمون های تعادلی ایستا و درجه انحراف از مقدار طبیعی آزمون تعادلی پویا بین دو گروه مبتلا به وضعیت سر جلو آمده و گروه سالم معنی دار بود(05/0= p).
نتیجه گیری
تفاوت مشاهده شده بین نتایج آزمونهای تعادلی دو گروه مبتلا و سالم، تایید کننده این فرضیه است که وضعیت سرجلوآمده تاثیر منفی بر مکانیسم حفظ ثبات وضعیتی افراد مبتلا دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1574502 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!