طراحی و تدوین نظام نامه ی اخلاقی اعضای هیات علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران از دیدگاه دانشجویان

چکیده:
هدف
هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و تدوین نظام نامه ی اخلاقی اعضاء هیات علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران از دیدگاه دانشجویان بود.
روش شناسی: جامعه آماری تحقیق را دانشجویان رشته تربیت بدنی سراسر ایران به تعداد 15 هزار نفر تشکیل داده اند. به منظور استفاده از نظر همه ی اقشار دانشجویی کشور، تصمیم گرفته شد تا تعداد نمونه بیشترین حد ممکن در نظر گرفته شود و محققان (1018=n) پرسشنامه را بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده جمع آوری نمودند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته 41 سوالی بود که دارای مقیاس پنج ارزشی لیکرتی بود. به منظور توصیف آماری داده ها از شاخص های توصیفی همچون میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد. برای تعیین عامل ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی، برای تایید مدل ارتباط سوالات با عامل ها و عامل ها با مفهوم نظام نامه اخلاقی از تحلیل عاملی تاییدی، تحلیل وضعیت سوالات از آزمون t تک نمونه ای و در نهایت برای اولویت بندی سوالات و عامل ها از آزمون فریدمن استفاده گردید.
یافته ها
با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی 32 سوال از طریق مولفه های اصلی همراه با چرخش واریماکس مورد تایید قرار گرفت. این سوالات در 6 عامل فعالیت های گروهی 131/13، صداقت گفتاری و رفتاری 793/12، وظیفه شناسی 577/11، رفتار حرفه ای 576/9، تعهد علمی- پژوهشی 779/8 و مسئولیت مالی 699/7 قرار گرفتند که توان پیشگویی سوالات بر اساس مجموع واریانس ها، برابر با 555/63 درصد می باشد. پایایی عامل های پرسشنامه بین 73/0 تا 88/0 و پایایی کل پرسشنامه 84/0به دست آمد. در خصوص رابطه سوالات با عامل ها، تمامی سوالات دارای رابطه معناداری (96/1±T value) با عامل خود داشتند. در خصوص آزمون خوبی (نیکویی) برازش، نسبت2x به df برابر 84/3 و ریشه میانگین مجذور خطای تقریبی RMSEA برابر با 053/0 به دست آمد. همچنین تمامی عامل ها با مفهوم نظام نامه اخلاقی رابطه معناداری (96/1±T value) داشتند.
نتیجه گیری
تدوین ایننظام نامه اخلاقی که برخاسته از آموزه های دینی و فرهنگ ملی است می تواند راهگشای جامعه علمی ورزش ایران باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1575065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!