کالبدشکافی ساخت سیاسی قدرت در عراق

نویسنده:
پیام:
چکیده:
در دهه های گذشته، اقلیت اعراب سنی به ویژه بعثی ها بر ساختار سیاسی عراق مسلط بودند و شیعیان و کردها مشارکت چندانی در حکومت مرکزی نداشتند. با تاکید بر روندهای مردم سالارانه و سیستم تمرکززدا و پلورال در دولت سازی جدید عراق، می توان اذعان کرد که در عین تعارض و اختلافات، اکنون همه گروه های قومی مذهبی عراق در ساختار سیاسی این کشور مشارکت دارند.
بر این اساس، بررسی ساختار سیاسی قدرت در عراق حاکی از آن است که همواره عنصری بیگانه آن را از مسیر اصلی خود منحرف ساخته است. در واقع با اشغال عراق از سوی امریکایی ها در سال 2003، آموزه های لیبرالیسم و حقوق بشر غربی در سرتاسر قوانین این کشور راه یافت. البته علما و مراجع دینی با تلاش خود از سوق یافتن کامل ساختار حقوقی حاکمیتی عراق در دامان لیبرالیسم غربی جلوگیری کردند که به باور نویسنده، این موضوع، در تاریخ معاصر عراق به انحای متفاوتی در جنبش «ثوره العشرین» و «انتفاضه شعبانیه» تکرار شده است.
پژوهش حاضر، درصدد است با کالبدشکافی ساختار حقوقی حاکمیتی و بررسی ابعاد سیاسی قدرت در عراق و نگاهی علمی و موشکافانه ضمن اشاره به دخالت عنصر بیگانه، زوایای موضوع را از جهات دیگر مانند قانون اساسی، شرکای حکومت، عوامل ناامنی و نقش مراجع و علمای دینی مورد توجه قرار دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1575215 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!