مطالعه انسان شناسی تئاتر لرستان (با تکیه بر پنجاه نمایشنامه دست نویس بومیان لرستان در پنجاه سال گذشته)

نویسنده:
چکیده:
مقاله حاضر می کوشد به بررسی تحلیلی و خاستگاه شناختی پنجاه نمایشنامه اجرا شده به قلم پنجاه نمایشنامه نویس بومی لرستان طی پنجاه سال گذشته، از منظر انسان شناسی نمایشی بپردازد. استان لرستان به دلیل همجواری با استانهای کردستان، چهار محال و بختیاری، خوزستان، ایلام، همدان، کرمانشاه، اصفهان و مرکزی از تاریخی کهن و مدنیتی به طول تاریخ نجد فلات ایران برخوردار است. به همین نسبت انتظار می رود که محلی مرجع برای مطالعات همه جانبه از جمله در زمینه آیینهای نمایشی سنتی و هنرهای باستانی ایران باشد. یافته ها نشان می دهد که از سال 1327 تاکنون در لرستان نمایشنامه هایی بومی توسط نمایشنامه نویسانی بومی نوشته و اجرا می شده که یکی از همان نمایشنامه ها با عنوان «نروک»نوشته مرتضی جزایری در شهرهایی دیگر از جمله خرمشهر در سال 1327 اجرا می گردیده است. این مقاله کوشیده است ضمن گردآوری پنجاه نمایشنامه دست نویس بومیان لرستان از سال 1327 تا 1387(پنجاه سال)به تحلیل و بررسی آنها از مناظری مانند انسان شناسی و ادبیات دراماتیک بپردازد. در نهایت میزان توجه و استفاده ی نویسندگان بومی از فرهنگ و مدنیت مبتنی بر آداب و رسوم، باورها، شایستها و ناشایستهای قوم لر را مورد مداقه قرار دهد. روش تنظیم این مقاله اسنادی(پنجاه نمایشنامه بومی) و روش توصیفی–تحلیلی با شیوه ی تجزیه و تحلیل«تحلیل محتوا» بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1575753 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!