ارزیابی الگوی پراکنش پایه های خشکیده بلوط ایرانی (Quercus brantii Lindl.) در جنگل های منطقه تل گاه یاسوج

چکیده:
در پژوهش پیش رو یک توده جنگلی به وسعت حدود 25 هکتار در منطقه تل گاه در نزدیکی شهر یاسوج برای ارزیابی الگوی پراکنش مکانی درختان خشکیده بلوط ایرانی (Quercus brantii Lindl) بررسی شد. برای جمع آوری اطلاعات کمی و کیفی، از روش های قطعه نمونه با مساحت ثابت و روش نمونه برداری خوشه ایانطباقی استفاده شد. مشخصات کمی کلیه درختان بلوط خشکیده موجود در منطقه مورد مطالعه با استفاده از 65 قطعه نمونه 10 آری به همراه مشخصات سایر درختان سالم موجود در قطعات نمونه، آماربرداری شد، به نحوی که هر درخت خشکیده احتمالی در هر قطعه نمونه، خود مرکز قطعه نمونه دیگری بود. علاوه بر مختصات جغرافیایی درختان خشکیده، قطر برابر سینه، ارتفاع کل و قطر تاج درختان در هر قطعه نمونه اندازه گیری شد. برای کمی کردن الگوی پراکنش درختان خشکیده از شاخص های جانسون- زیمر، ابرهارت و پیلو که براساس فاصله نقطه نمونه برداری تا فرد (درخت) استوار هستند و از شاخص های نسبت واریانس به میانگین، موری سیتا و استانداردشده موری سیتا که برمبنای به کارگیری قطعات نمونه هستند، استفاده شد. تمام شاخص های مربوط به قطعه نمونه، الگوی کپه ای را برای درختان خشکیده نشان دادند. از میان شاخص های فاصله ای، شاخص جانسون- زیمر و ابرهارت الگوی کپه ای و شاخص پیلو الگوی یکنواخت را نشان دادند.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1576026 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!