بررسی نتایج پیش گویی معیار Alvarado تغییریافته در تشخیص موارد آپاندیست حاد

چکیده:
مقدمه
دیرکرد یا تعلل در تشخیص التهاب آپاندیس، به عنوان شایع ترین علت شکم حاد در سراسر جهان مهم ترین عامل افزاینده مرگ و میر در بیماران می باشد. لذا، تشخیص زودهنگام آن، هنوز چالشی برای جراحان محسوب می شود که باید بر اساس علایم و نشانه ها و آزمایش ها ی پاراکلینیک به نتیجه ای مطمئن جهت اقدام به عمل جراحی یا درمان غیرجراحی برسند.
روش ها
در یک مطالعه ی مقطعی آینده نگر، در جمعیت هدف مراجعه کننده به اورژانس مرکز پزشکی بیمارستان مدرس تهران با شکم حاد در طول 12 ماه، در مجموع 200 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند؛ اطلاعات 181 بیمار کامل بود و وارد مطالعه شدند. معیار Alvarado و معیار Alvarado تغییر یافته برای همه ی بیماران توسط دستیار ارشد مجری طرح تکمیل شد. گزارش پاتولوژی به عنوان معیار استاندارد قرار داده شد. لام های پاتولوژی توسط دو نفر پاتولوژیست بیمارستان شهید مدرس قرائت گردید.
یافته ها
دقت تشخیصی معیار Alvarado تغییر یافته 4/81 درصد در مقابل دقت 0/74 درصدی معیار Alvarado به دست آمد. معیار طراحی شده ی ما با حساسیت 0/88 در مقابل 7/67 درصد و ویژگی یکسان 4/64 در تشخیص موارد طبیعی، ارزش اخباری 0/66 درصد در مقابل 9/41 درصد در تشخیص موارد آپاندیسیت حاد و ارزش اخباری مثبت 3/87 در مقابل 1/84 درصد، از نمره ی اسکور بالای 6 برخوردار بود.
نتیجه گیری
در جمعیت مورد مطالعه ی ما، اضافه کردن درد شکم به همراه جنسیت مرد و C-reactive protein (CRP) کیفی به عنوان تست های قابل انجام، باعث بهبودی دقت تشخیصی آپاندیسیت حاد با یک معیار بالینی ساده می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
745 تا 750
لینک کوتاه:
magiran.com/p1576151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!