مطالعه تطبیقی راه های تجاری و نقش قلاع نظامی بر پیشرفت تجارت منطقه ای و فرامنطقه ای شمال غرب ایران در دوره ی اسلامی (با مطالعه موردی شهرستان کوثر در استان اردبیل)

چکیده:
از جمله نقاط کلیدی در مطالعات باستان شناسی دوره اسلامی استان اردبیل، مناطق جنوبی آن شامل شهرستان های خلخال و کوثر است که به جهت موقعیت سوق الجیشی مناسب عامل ارتباط مناطق مرکزی ایران با دشت اردبیل، دشت مغان و منطقه ی قفقاز بوده است. در این راستا سوالات متعددی مطرح است که مهم ترین آن ها شامل، 1) چه مدارک باستان شناختی در زمینه ی اهمیت منطقه ی شهرستان کوثر و موقعیت مناسب ارتباطی این منطقه وجود دارد؟ 2) تاثیر موقعیت سوق الجیشی در تشکیل راه های تجاری و امکانات بین راهی شهرستان کوثر چیست؟ روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از پژوهش های میدانی (بررسی، شناسایی و مستندنگاری یافته های باستان شناسی) و مطالعات کتابخانه ای (به ویژه متون مورخان و جغرافیانویسان دوره ی اسلامی) بوده است. مهم ترین راه های شناسایی شده در این شهرستان، جاده ی فرامرزی قفقاز و دو مسیر مواصلاتی گیلان و آذربایجان می باشد. مطالعه ی متون و یافته های باستان شناسی نشان می دهد «قاباق قلعه فیروزآباد» مهم ترین قلعه ی نظامی منطقه است؛ این قلعه از یک سو با برقراری امنیت زمینه های لازم برای ایجاد امکانات بین راهی متعدد در این شهرستان را فراهم و از این طریق باعث تسهیل و افزایش ارتباطات تجاری فرامنطقه ای این حوزه ی فرهنگی شده است. مکان گزینی قلعه های استحکاماتی در مناطق با موقعیت استراتژیک، از یک طرف با اهداف حفظ مالکیت خرد (درون منطقه ای) و از طرف دیگر با ایجاد امنیت راه های تجاری باعث حفظ منافع ملی و مالکیت کلان (برون منطقه ای) شده است. مهم ترین دستاوردهای پژوهش حاضر، شناسایی یک مسیر تجاری (جاده ی قفقاز) و دو مسیر مواصلاتی (بین آذربایجان و گیلان) و امکانات بین راهی مرتبط با آن ها، پل قیزکورپوسی، استراحتگاه قوش قایاسی، کاروانسرای آرپاچایی، کاروانسرای شاه عباسی و چندین راه نشان در منطقه است. نتایج پژوهش حاضر، نشان می دهند که الگوی پراکنش آثار دوره ی اسلامی منطقه ی مورد بحث، تحت تاثیر جغرافیای محیطی همچون معابر و رودخانه ها، راه ها و حفظ حاکمیت سرزمینی خرد و کلان قرار دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
193 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p1576898 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!