بررسی ارتباط ارزشی و سودمندی دارایی های نامشهود در پیش بینی سود و جریان وجه نقد آتی

چکیده:
اهمیت دارایی های نامشهود برای موفقیت سازمان ها در حال افزایش است. بنابراین ارائه بینش بیشتر در مورد کیفیت، مقیاس و ارزش دارایی نامشهود برای شرکت از اهمیت روزافزونی برخوردار است. شرکتهای فعال در عرصه اقتصاد دانش محور به این نتیجه رسیده اند که استفاده از دارایی های نامشهود باید محور حرکت و توسعه آنها قرار گیرد. لذا مدیریت این دارایی ها از اهمیت زیادی برخوردار است و این مدیریت بدون انجام فرآیند اندازه گیری دارایی های نامشهود، مدیریتی کارا و اثربخش نخواهد بود. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط ارزشی دارایی های نامشهود خصوصا دارایی های نامشهود ثبت نشده و بررسی سودمندی دارایی های نامشهود در پیش بینی سود و وجه نقد آتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جهت محاسبه دارایی های نامشهود ثبت نشده و کل دارایی های نامشهود از مدل پیشنهادی عارف منش و رحمانی (1394) بهره گرفته شد. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده های پانل برای 143 شرکت طی دوره 7 ساله 1386 تا 1392 حاکی از این است که دارایی های نامشهود رابطه مثبت و معنی داری با ارزش بازار شرکت دارد. همچنین بر اساس نتایج تحقیق، اطلاعات دارایی های نامشهود پیش بینی کننده خوبی برای سودآوری آتی و جریان وجه نقد آتی خصوصا در شرکت های فعال در صنایع با تکنولوژی به طور متوسط بالا و صنایع با تکنولوژی بالا می باشد. بنابراین بر اساس یافته های این پژوهش، دارایی های نامشهود اطلاعات سودمندی جهت تصمیم گیری در اختیار استفاده کنندگان قرار می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1577084 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!