بررسی و مقایسه میزان علاقه مندی دانشجویان رشته دندان پزشکی واحد پردیس خودگردان و دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به ادامه تحصیل در مقطع دکترای تخصصی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه تغییر سطح توقع جامعه از دندان پزشکان و دریافت خدمات دندان پزشکی با کیفیت تر و عوامل دیگر، تمایل دندان پزشکان به ادامه تحصیل را در آنها تقویت نموده است. لذا پژوهشی به منظور بررسی و مقایسه میزان علاقه مندی دانشجویان رشته دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به ادامه تحصیل در مقطع دکترای تخصصی صورت گرفته است.

روش بررسی

این پژوهش به صورت توصیفی– تحلیلی و به شکل مقطعی در اسفندماه سال 1394 صورت گرفته است. جامعه آماری کلیه 484 نفر دانشجویان مقطع دکترای حرفه ای رشته دندان پزشکی دانشگاه می باشند. نمونه گیری به صورت سرشماری و با توزیع پرسش نامه ها بین کلیه دانشجویان انجام شده است که تعداد 118 نفر از دانشکده دندان پزشکی و تعداد 58 نفر از واحد پردیس خودگردان پرسش نامه ها را تکمیل کرده اند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آمار توصیفی، فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، آزمون نرمالیتی کلوموگروف– اسمیرنف و آزمون ناپارامتری مقایسه میانگین من ویتنی در نسخه 21 نرم افزار آماری SPSS استفاده شد.

یافته ها

این مطالعه نشان داد که 59 درصد از دانشجویان مایل به ادامه تحصیل بودند (36/2±08/1) و بین دانشجویان دانشکده دندان پزشکی و پردیس خودگردان (870/0P =) و همچنین بین دختران و پسران (291/0P=) تفاوت معناداری مشاهده نشد.

نتیجه گیری

دلایلی همچون کسب موقعیت اقتصادی بهتر، دسترسی به کار بهتر و بیشتر، کسب موقعیت اجتماعی بهتر، از با اهمیت ترین دلایل، همچنین عدم علاقه-مندی دانشجویان به ادامه تحصیل را می توان خسته شدن از تحصیل، مشکلات ناشی از موفقیت در امتحان تخصصی و شروع به کار بلافاصله پس از فراغت از تحصیل عنوان کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
347 تا 354
لینک کوتاه:
magiran.com/p1577434 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!