ارزیابی کارایی، رتبه بندی و تحلیل بهره وری در سازمان تامین اجتماعی با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها و مالم کوئیست (مطالعه موردی شعب استان تهران)

چکیده:
رشد مداوم و پویایی بخش خدمات، مشخصه عمده نظام های اقتصادی موفق و توسعه یافته در دنیای رقابتی امروز است.از اینرو ارزیابی کارایی و بهره وری و کسب شناخت از فعالیت واحدها به منظور رسیدن به نقطه بهینه از اهداف اصلی سازمان به شمار می رود. بدین منظور در این تحقیق به ارزیابی کارایی، بهره وری و رتبه بندی شعب بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با دو روش تحلیل پوششی داده ها و مالم کوئیست پرداخته و نتیجه این دو روش با یکدیگر مقایسه شده است و برای شعب ناکارا مقادیر بهینه و شعب مرجع تعیین شده و نوع بازدهی نسبت به مقیاس و مازاد عوامل تولید نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.به منظور ارزیابی دقیق کارایی و رتبه بندی شعب، تمامی 31 شعبه استان تهران در سال های 1385 و 1386 مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج کلی تحقیق با فرض بازدهی متغیر به مقیاس نشان داد که میانگین کارایی مقیاس786/0، کارایی فنی خالص(مدیریتی)921/0 و کارایی فنی731/0 می باشد و این بدان معناست که مجموعه 31 شعبه استان تهران به میزان214/0 ناکارایی در مقیاس،079/0درصد ناکارایی مدیریت و 269/0 درصد ناکارایی فنی دارند و محاسبه بهره وری با روش مالم کوئیست نیز نشان داد که اگرچه 3 شاخص کارایی فنی، مقیاس و مدیریتی دچار نزول وافت بوده است اما به لحاظ رشد زیاد کارایی تکنولوژی در کل تغییرات بهره وری مثبت بوده و نسبت به قبل 4% بهبود داشته است. بنابراین فرضیه اول مبنی بر هماهنگ بودن نتایج برآوردی کارایی، رتبه بندی و تحلیل بهره وری شعب سازمان تامین اجتماعی با استفاده از دو روش تحلیل پوششی داده ها و مالم کوئیست تایید می شود. بر اساس رتبه بندی انجام شده در این پژوهش فرضیه دوم مبنی بر اینکه سطح کارایی شعب سازمان تامین اجتماعی همسو با درجات آنها می باشد تایید نگردید و از آنجا که با تعیین مقادیر بهینه عوامل تولید شعب قادر خواهند بود با کاهش متناسب مقدار نهاده ها کارایی خود را افزایش دهند، فرضیه سوم تایید می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1578416 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!