تولید و ارزیابی مقدماتی پایه های دورگ رویشی سیب (Mallus domestica Borkh.)

چکیده:
سیب یکی از مهم ترین درختان میوه دانه دار در جهان است و توسعه باغ ها روی پایه های رویشی از اولویت های کشور است. به منظور دستیابی به پایه های رویشی سیب سازگار با شرایط خاک کشور، تلاقی های هدفمندی بین ژنوتیپ های سیب پاکوتاه بومی ایران (آزایش اصفهان و مربایی مشهد) به عنوان والد مادری و پایه های رویشی (M9، M27 و B9) به عنوان والد پدری، از سال1384 لغایت سال1387 انجام گرفت. ارزیابی های مقدماتی نتاج ناشی از تلاقی ها و گرده افشانی آزاد برای گزینش پایه رویشی سیب با قابلیت افزایش رویشی آسان و همچنین مقاومت ظاهری به شته مومی انجام گرفت. از مجموع 3032 دانهال، شمار 218 ژنوتیپ با قابلیت افزایش رویشی آسان و مقاومت ظاهری نسبت به شته مومی انتخاب شدند. پس از غربال ثانویه در گلخانه با قلمه های خشبی و سامانه پاگرما (Bottom heat)، شمار سیزده ژنوتیپ آسان ریشه زا با شمار و طول ریشه و حجم پینه (کالوس) زایی بیشتر، انتخاب شدند. داده های به دست آمده نشان داد که در میان ترکیب تلاقی ها، نتاج مربوط به ترکیب رقم آزایش اصفهان و پایه هایM9 ، B9و M27 دارای قابلیت ریشه زایی مناسب و نتاج ترکیب رقم مربایی مشهد با پایه های تجاری یادشده، قابلیت ریشه زایی ضعیف تری از خود نشان دادند. نسبت شمار ریشه های اصلی به شمار ریشه های افشان در نتاج گرده افشانی آزاد ژنوتیپ های ایرانی بیشتر از پایه های خارجی بود. این صفت بر استقرار مناسب پایه در خاک و مقاومت به تنش خشکی اهمیت زیادی دارد و نشان دهنده سازگاری بیشتر این پایه های بومی با شرایط و محدودیت های خاکی کشور است.
زبان:
فارسی
صفحات:
329 تا 335
لینک کوتاه:
magiran.com/p1578593 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!