تاثیر بسترهای کشت و همزیستی قارچ ریشه های آربوسکولار بر رشد و استقرار پایه های سیب ریزازدیادی شده MM106

چکیده:
ریزازدیادی یکی از روش های رایج افزایش کلون های سیب است. اما بقاء کم و رشد ضعیف این گیاهان پس از انتقال، استفاده گسترده از این روش را محدود می کند. میزان موفقیت این روش می تواند با استفاده از عامل های زیستی مانند همزیستی با قارچ ریشه آربوسکولار افزایش یابد. در این پژوهش تاثیر همزیستی قارچ ریشه و نوع بستر کشت بر رشد، استقرار بهتر پایه های سیب MM106 و کاهش تلفات گیاهان ریزازدیادی شده در مرحله سازگاری بررسی شد. این پژوهش در شرایط گلخانه به صورت فاکتوریل با دو عامل قارچ ریشه در چهار سطح (Glomus inrtraradices، Glomus mosseae، G .mosseae + G. intraradices و شاهد) و بستر کشت در سه سطح (پیت ماس، پرلیت و مخلوطی از هر دو) در قالب طرح کامل تصادفی در چهار تکرار انجام شد. پس از پانزده هفته برخی ویژگی ها ارزیابی شد. نتایج نشان داد که همزیستی با قارچ ریشه و به ویژه گونه Glomus inrtraradic ارتفاع، شمار برگ، وزن تر و خشک ریشه، سبزینگی و عناصر فسفر، روی و آهن را افزایش داد. به طوری که ارتفاع و وزن تر ریشه در گیاهان تلقیح شده با Glomus inrtraradices به ترتیب 63/1 و 91/1 برابر نسبت به گیاهان شاهد افزایش داشت و نیز بیشترین میزان ویژگی های اندازه گیری شده (به جز سطح برگ) در همزیستی قارچ ریشه و بستر پیت ماس مشاهده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
287 تا 296
لینک کوتاه:
magiran.com/p1578597 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!