بررسی سطح فعالیت بدنی و شیوع سندرم پیش از قاعدگی در دختران دانشجو

پیام:
چکیده:
مقدمه
سندرم پیش از قاعدگی (PMS) تهدید کننده جدی برای زندگی زنان به شمار نمی رود اما می تواند تغییرات اساسی را در کیفیت زندگی، میزان باروری و سلامت ذهنی آنها ایجاد نماید. از طرفی فعالیت بدنی ازجمله عوامل موثر بر PMS محسوب می شود. لذا جهت مطالعه این موضوع برآن شدیم تا به بررسی سطح فعالیت بدنی و شیوع سندرم پیش از قاعدگی در دختران دانشجو بپردازیم.
روش کار
در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که روی 240 دانشجوی دختر دانشگاه زابل در سال 1392 انجام شد، افراد نمونه به صورت چند مرحله ای و هدفمند انتخاب شدند و پرسشنامه های ثبت ویژگی های فردی، علائم پیش از قاعدگی و فعالیت بدنی بک را تکمیل کردند. داده ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و به وسیله آمار توصیفی و آزمون خی دو با سطح معنی داری P=0.05 مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد 8/75% از دانشجویان به سندرم پیش از قاعدگی مبتلا بودند که از این تعداد، 97 نفر از دانشجویان دارای فعالیت بدنی منظم (فعال) و 143 نفر فاقد فعالیت بدنی (غیرفعال) بودند. همچنین این دو گروه (فعال و غیرفعال) از نظر شدت علائم PMS اختلاف معنی داری باهم داشتند (P=0.03).
نتیجه گیری
در نتیجه با توجه به شیوع بالای PMS در دانشجویان مورد مطالعه و کمتر بودن شدت علائم آن در دانشجویان فعال نسبت به افراد غیرفعال، اتخاذ تدابیری جهت بهره مندی بیشتر این دانشجویان از فواید ورزش ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1579210 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!