پلی مورفیسم ژن TGF-β1 در موقعیت -800 G/Aو بیماری لوپوس اریتماتوزیس

نویسنده:
چکیده:
مقدمه
بیماری لوپوس، یک بیماری خود ایمنی التهابی مزمن است که در اثر شکسته شدن تحمل سیستم ایمنی در فرد ایجاد می شود. ترانسفورم کننده فاکتور رشد b-1(TGF-β1)، یک سایتوکاین است که توسط سلول های مختلف ترشح می شود و دامنه عملکردی گسترده ای دارد. ژن این سایتوکاین روی کروموزوم شماره 19q13 قرار دارد. هدف از این مطالعه بررسی پلی مورفیسم ژن مذکور در موقعیت های -800 G/A و -509 C/T و ارتباط آن ها با بیماری لوپوس است.
روش بررسی
در این مطالعه موردی- شاهدی، خون محیطی 150 بیمار مبتلا به بیماری لوپوس و 150 فرد سالم جهت استخراج DNA به روش saluting outمورد استفاده قرار گرفت و پلی مورفیسم ژن مذکور در موقعیت های -800 G/A و -509 C/T با روش PCR-RFLP مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج حاصله از مطالعه با آزمون های مجذور کای(X2) و تعادل هاردی واینبرگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد فراوانی ژنوتیپ AA و آلل A حاصل از پلی مورفیسم موقعیت-800G/A ؛ ژنTGF-β1 تفاوت معنی داری را در افراد مبتلا به بیماری لوپوس و گروه کنترل نشان می دهد. در صورتی که در موقعیت-509 C/T ، این تفاوت مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از تحقیق نمایانگر این موضوع می باشد که پلی مورفیسم ژن TGF-β1 در موقعیت -800G/Aمنجر به مستعد شدن افراد جمعیت جنوب ایران به بیماری لوپوس می گردد
زبان:
فارسی
صفحات:
251 تا 260
لینک کوتاه:
magiran.com/p1579894 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!