تخمین پارامترهای ژنتیکی برخی از صفات رشد بره های لری بختیاری استان خوزستان با در نظر گرفتن اثرات مادری

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعاتی: برای ارزیابی برنامه های اصلاح نژادی ومدیریتی گذشته و طرح ریزی برنامه های آینده لازم است که پارامترهای ژنتیکی صفات مهم در سال های گذشته برآورد گردند.
هدف
هدف از پژوهش حاضر برآورد پارامترهای ژنتیکی با در نظر گرفتن اثرات مادری بر صفات رشد بره های نژاد لری بختیاری استان خوزستان بود. در پژوهش حاضر از اطلاعات شجره ای و رکوردهای وزن بدن که طی سال های 1385 تا 1390 در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان جمع آوری شده بود استفاده شد. صفات مورد بررسی شامل وزن تولد، وزن از شیرگیری و وزن شش ماهگی، به ترتیب دارای 7238، 6941 و 6663 رکورد برای صفات مذکور بود.
روش کار
ویرایش داده ها با استفاده از نرم افزار FOXPRO صورت گرفته و برای تصحیح اثر عوامل محیطی از رویه GLMنرم افزار SAS9.1استفاده گردید.
نتایج
عوامل محیطی سال تولد، تیپ تولد، جنس بره و سن مادر هنگام زایش بر تمام صفات معنی دار بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش بیزی مبتنی بر تکنیک نمونه گیری گیبس، با وجود و بدون در نظر گرفتن اثرات مادری و نرم افزار MTGSAM انجام شد و در نهایت بهترین مدل با استفاده از معیار اطلاعات آکائیک (AIC) محاسبه گردید. براساس برازش مناسب ترین مدل، برای وزن تولد مدل دارای اثر ژنتیکی مستقیم و اثر محیطی دائمی مادری (مدل 2) و برای صفت وزن از شیرگیری و وزن شش ماهگی مدل حاوی اثر ژنتیکی مستقیم، ژنتیک مادری و محیطی دائمی مادری (مدل 6 و 5) مناسب بود. وراثت پذیری مستقیم وزن تولد، وزن از شیرگیری و وزن شش ماهگی به ترتیب 32/0، 18/0 و 25/0برآورد شد.
نتیجه گیری نهایی: با توجه به نتیجه پژوهش حاضر اثرات مادری بخشی از تنوع موجود در صفات رشد بدن بره های لری بختیاری را به خود اختصاص می دهد و سبب برآورد دقیق تر مولفه های واریانس و وراثت پذیری می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 163
لینک کوتاه:
magiran.com/p1580033 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!