همراهی چندریختی در ژن های DGAT1 و IGF-I با عملکرد تولیدی و تولیدمثلی در گاوهای هلشتاین

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعاتی: هدف پژوهش های ژنومیک در گاوهای شیری، شناسایی ژن های کنترل کننده ی صفات اقتصادی است که در برنامه های اصلاح نژادی کاربرد دارند.
هدف
هدف این پژوهش بررسی همراهی چندریختی در اگزون 8 ژن DGAT1 و اگزون 4 ژن IGF-I با عملکرد تولیدی و تولید مثلی در یک نمونه از گاو های هلشتاین بود.
روش کار
در این پژوهش از 133 گاو خونگیری شد و پس از استخراج DNA ژنومیک آنها، ژن های مورد مطالعه با استفاده از آغازگر های اختصاصی و با واکنش های زنجیره ای پلی مراز، تکثیر شدند. برای تعیین ژنوتیپ حیوانات، قطعات تکثیر شده از ژن های DGAT1 و IGF-I به ترتیب با آنزیم های محدود کننده ی CfrI و MboI هضم شدند و سپس نمونه ها روی ژل آگارز 5/2 درصد الکتروفورز شدند. واکاوی همراهی چندریختی ژن های مورد مطالعه با صفات تولید ی و تولیدمثلی با استفاده از رویه ها ی MIXED (صفات پیوسته) و GENMOD (صفات گسسته) در نرم افزار SAS انجام شد و میانگین های حداقل مربعات در سطح معنی داری پنج درصد مقایسه شدند.
نتایج
نتایج نشان داد که چندریختی K232A در اگزون 8 ژن DGAT1 با دوقلوزایی و تولید شیر همراهی معنی دار داشت (P<0.05)، اما چندریختی MboI در اگزون 4 ژن IGF-I با هیچ کدام از صفات همراهی نداشت.
نتیجه گیری نهایی: اگرچه این پژوهش نشان داد که آلل A از اگزون 8 ژن DGAT1، تولید شیر را افزایش و دوقلوزایی را کاهش داد، با این حال، برای نتیجه گیری بهتر به پژوهش های بیشتر با اندازه ی جمعیت بزرگ تر نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1580048 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!