همسانه سازی ژن آنزیم کلسترول اکسیداز سویه بومی ایرانی Rhodococcus sp. 502 در راستای تولید آفت کش بیولوژیکی پنبه

چکیده:
آنزیم کلسترول اکسیداز به عنوان نسل جدیدی از آفت کش های بیولوژیک اثر آفت کشی قوی بر روی آفت غوزه پنبه (Heliothis armigera) دارد. مکانیسم اثر کشندگی کلسترول اکسیداز مربوط به اکسیداسیون کلسترول در غشای اپیتیلیوم روده میانی حشرات می باشد که منجر به تخریب فیزیکی و ساختاری غشاء و در نتیجه ایجاد اختلالاتی در عملکرد غشاء و در نهایت سبب مرگ آفت می شود. تولید گیاهان مهندسی ژنتیک شده با ژن کدکننده آنزیم کلسترول اکسیداز در جهت مقاوم سازی آن ها به آفات، مستلزم انتخاب مناسب ترین سوش از نظر میزان بیان و فعالیت زیاد این آنزیم است. لذا این تحقیق با هدف همسانه سازی ژن آنزیم کلسترول اکسیداز در یک سیستم بیانی pET مناسب، جهت امکان هدایت پروتئین نوترکیب تولیدشده به فضای پری پلاسمی باکتری طراحی و اجرا شد. بدین منظور از سویه باکتری (Rhodococcus sp. 502) بومی ایران، که دارای فعالیت کلسترول اکسیدازی بالا بود، جهت جداسازی ژن با PCR استفاده شد. محصول PCR ابتدا در پلاسمید خطی pJET و در نهایت در پلاسمید pET23a کلون و داخل میزبان (E.coli DH5α) ترانسفورم شد. پس از همسانه سازی و استخراج پلاسمید نوترکیب pET23a+cho و به منظور تایید حضور ژن از آنزیم های HindIII و XhoI و تعیین توالی استفاده شده است. حضور باند 1600 جفت بازی در هضم آنزیمی حضور ژن را تایید کرد. نتایج حاصل از آنالیز تعیین توالی حاکی از آن است که توالی به دست آمده شباهت زیادی با کلسترول اکسیداز سویه های دیگر باکتری Rhodococcusموجود در NCBI دارد، که از آن می توان در راستای تولید آفت کش بیولوژیکی در پنبه استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1580266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!