واکاوی عوامل موثر بر جذب و نگهداشت کاراموزان درمراکز آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه

چکیده:
یکی از موضوعات مهمی که همواره مورد توجه محققان، برنامه ریزان و سیاست گذاران قرار دارد، ارائه آموزش های مناسب برایتوسعه اشتغال است. در این راستا، آموزش های فنی و حرفه ای نقش مهمی را در بهبود سرمایه انسانی و ارائه فنون و مهارت های مورد نیاز بازار کار بازی می کنند. با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته در این آموزش ها و نیاز کشور به نیروی کار ماهر، جذب جوانان به این مراکز و علاقه مند کردن آنان به ادامه این آموزش ها، بسیار مهم به نظر می رسد. این در حالی است که در سال های اخیر شاهد ترک دوره ها توسط کارآموزان هستیم، به طوری که تعداد زیادی از کارآموزان پس از شرکت در دوره های مذکور، دوره های آموزشی را نیمه کاره رها می کنند. از این رو، هدف این پژوهش توصیفی-همبستگی، شناسایی عوامل موثر بر جذب و نگهداشت کارآموزان در مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه می باشد. بدین منظور داده ها با استفاده از پرسشنامه از 297 کارآموز در مراکز فنی و حرفه ای استان کرمانشاه به روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای جمع آوری شد. یافته های تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که عوامل موثر بر نگهداشت کارآموزان در پنج عامل دسته بندی شدند. این عوامل به ترتیب اهمیت عبارت اند از: عوامل مربوط به آموزش گر و آموزشگاه، حمایت سازمانی، توجه به شرایط کارآموز، عوامل فردی، و ویژگی های دوره، که در مجموع حدود 60 درصد واریانس مربوط به نگهداشت کارآموزان را تبیین می کنند. دستاوردهای این مطالعه می تواند مدیران، مسئولان و مربیان سازمان فنی و حرفه ای استان کرمانشاه را یاری رساند. بدین صورت که با در نظر گرفتن عوامل موثر در نگهداشت کارآموزان در دوره های آموزشی فنی وحرفه ای، شرایط بهبود برگزاری دوره ها را فراهم آورند.
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p1580737 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!