بررسی ارتباط کم خونی با عوامل دموگرافیک در کودکان 12-7 ساله یزدی

چکیده:
مقدمه
کم خونی یکی از مشکلات بهداشتی عمومی در سراسر جهان و از جمله درکودکان می باشد. لذا مطالعه حاضر که در پی یافتن عوامل مرتبط با کم خونی می باشد با هدف بررسی ارتباط کم خونی با عوامل دموگرافیک در کودکان 12-7 ساله یزدی انجام پذیرفت.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی 390 نفر از دانش آموزان 12-7 ساله مدارس ابتدایی شهرستان یزد به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای به طور تصادفی انتخاب شدند. تنها دانش آموزان سالم وارد این مطالعه شدند به علاوه در گروه دختران افرادی که سیکل های ماهانه آنها شروع شده بود وارد مطالعه نشدند. اطلاعات فردی و دموگرافیک با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گردید. قد و وزن افراد به روش استاندارد اندازه گیری شد. هموگلوبین سرم کمتر از 5/11 گرم در دسی لیتر کم خونی، هموگلوبین 5/13-5/11 گرم در دسی لیتر در معرض خطر کم خونی و فریتین کمتر از 15 میکروگرم در دسی لیتر کم خونی شدید یا فقر آهن تعریف شد.
یافته ها
کم خونی در3/1% کودکان مورد مطالعه مشاهده شد، اما 5/51% کودکان در معرض خطر کم خونی بودند. 1/9% کودکان کم خونی شدید داشتند. در بین عوامل دموگرافیک مورد بررسی سن و جنسیت ارتباط آماری معنی داری با کم خونی داشت. به طوری که کودکان 8-7 ساله و دختران دارای شیوع بالاتری از کم خونی بودند.
نتیجه گیری
بیش از نیمی از نوجوانان یزدی (8/52% ) دارای کم خونی یا در معرض کم خونی فقر آهن می باشند. بالا بودن بیشترین شیوع کم خونی در دختران قبل از شروع سیکل های ماهانه بسیار حائز اهمیت می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1581110 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!