تاثیر برنامه ورزشی هوازی برشدت علائم سندرم پیش ازقاعدگی درمزاج گرم وسرد

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سندرم پیش از قاعدگی از شایعترین اختلالات سنین باروری است که با تغییرات دوره ای در وضعیت جسمی، روانی و رفتاری همراه است. ورزش یک درمان پیشنهادی جهت کاهش علائم این سندرم می باشد. طبق مبانی طب سنتی ایران نوع و شدت علائم این سندرم و تاثیر پذیری آن از ورزش بر اساس مزاج افراد متفاوت است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه ورزشی هوازی در مزاج گرم و سرد بر شدت علائم سندرم پیش از قاعدگی انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده بر روی 65 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. دانشجویان به روش تخصیص تصادفی در دو زیر گروه مزاج گرم و سرد قرار گرفتند. درگروه مداخله (مزاج گرم و سرد) به مدت 8 هفته، هفته ای 3 مرتبه به مدت 20 دقیقه تمرینات هوازی انجام دادند، درگروه شاهد هیچگونه مداخله ای صورت نگرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های استاندارد تعیین مزاج، تعیین موقت سندرم پیش از قاعدگی، افسردگی بک، ثبت روزانه علائم سندرم پیش از قاعدگی و مقیاس بورگ جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت. (1N2015021721116IRCT:)
یافته ها
دوگروه از نظر میانگین علائم جسمی و روانی، سن، رژیم غذایی، مقطع تحصیلی، ویژگی های مربوط به سیکل قاعدگی همگن بودند. نتایج نشان داد بعد از8 هفته ورزش هوازی علائم جسمی سندرم پیش از قاعدگی گروه مداخله انتهای مطالعه نسبت به ابتدای مطالعه در مزاج گرم از2/5±21/8 به 3/1±10/4(0/001p=) و مزاج سرد از 3/8±20/8 به 1/7±9/5(0/001p=) و علائم روانی در مزاج گرم از 1/2±12/4 به 1/5±5/8(0/001p=) و مزاج سرد از 1/9±11/9 به 1/2±5/3(0/001p=) کاهش معنی داری یافت.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که انجام ورزش هوازی سبب کاهش علائم جسمی و روانی سندرم پیش از قاعدگی درمزاج گرم وسرد می شود وبیشترین کاهش علائم در مزاج سرد دیده می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1582060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!