اثر محرومیت غذایی بر زنده مانی جوجه های گوشتی بعد از عمل جراحی مغز استریوتاکسیک

چکیده:
عمل جراحی استریوتاکسیک مغز اغلب برای کمک به انواع مختلف مطالعات پژوهشی حیوانی و پایه به کار می رود. از این عمل، به خصوص برای دسترسی به محل های هدف مشخص و تزریق مستقیم مواد دارویی که قادر به عبور از سد خونی مغزی نیستند استفاده می شود. لذا، تحقیق حاضر جهت آزمودن تاثیر محرومیت غذایی اعمال شده قبل از عمل جراحی استریوتاکسیک، بر زنده مانی جوجه های گوشتی در پایان جراحی در 4 گروه آزمایشی طراحی شد. جوجه ها با نور پیوسته تا سن سه هفتگی پرورش داده شدند. در سه هفتگی، کانول راهنما از طریق جراحی استرئوتاکسیک در بطن جانبی راست مغز جوجه ها جا داده شد. در گروه آزمایشی 1، خوراک بصورت آزاد در اختیار جوجه ها بود. در گروه های آزمایشی 2 ، 3 و 4 به ترتیب جوجه ها تحت سه، شش و دوازده ساعت محرومیت غذایی قبل از عمل جراحی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس دوطرفه نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت.یافته های ما نشان داد که محرومیت غذایی می تواند وقوع مرگ در جراحی استریوتاکسیک را کاهش دهد (05/0 > p). مناسب ترین زمان محرومیت دسترسی به خوراک قبل از عمل جراحی 6 ساعت بود و افزایش این زمان از 6 ساعت به دوازده ساعت، تاثیر مشابهی بر زنده مانی جوجه های گوشتی تحت جراحی داشت. بنابراین، بر اساس نتایج این آزمایش، محرومیت دسترسی به خوراک6 ساعت قبل از شروع عمل جراحی استریوتاکسیک مغز در جوجه ها پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1582749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!