بررسی و شناسایی ژنهای کروم سنسینگ در سویه های سودوموناس آئروژینوزا جداشده از نمونه های بالینی انسانی به روش Multiplex PCR و تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی

چکیده:
مقدمه
سودوموناس آئروژینوزا یک پاتوژن فرصت طلب و عامل 10 الی 15 درصد از عفونت های بیمارستانی می باشد. وجود ژن های حدت یکی از مهم ترین مکانیسم های تهاجمی سودوموناس آئروژینوزا می باشد و این موضوع از نظر پزشکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بیان بسیاری از ژن های بیماریزای باکتری سودوموناس آئروژینوزا به وسیله یک سیستم ژنی به نام سیستم Quorum Sensing (QS) کنترل و تنظیم می گردند. کروم سنسینگ سیستم ارتباطی سلول به سلول با استفاده از مولکول های کوچک SMs در ارگانیسم های تک سلولی است. هدف از تحقیق بررسی شیوع ژن های دخیل در سیستم کروم سنسینگ در سویه های سودوموناس آئروژینوزا جداشده از منابع انسانی می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه، 60 نمونه سودوموناس آئروژینوزا از نمونه های گوارش انسانی تهیه و در محیط های اختصاصی کشت و توسط تست های تشخیصی و افتراقی تایید گردیدند. آزمون Multiplex PCR برای ردیابی ژن های مورد نظر انجام گرفت. آزمون حساسیت آنتی بیوتیکی علیه 10 عامل ضد میکروبی صورت گرفت.
یافته ها
نتایج Multiplex PCR نشان داد که میزان فراوانی ژن های rhlR 5 درصد، ژنlasR 3/48 درصد و ژنlasI 60 درصد بوده، در صورتی که ژن های lasB،apr ، rhlAB و rhlI در هیچ یک از نمونه ها شناسایی نگردیدند. در آزمون حساسیت آنتی بیوتیکی، بیشترین میزان مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک های آمیکاسین، آموکسی سیلین و سفوتاکسیم و بیشترین میزان حساسیت به آنتی بیوتیک های سیپروفلوکساسین و سفتازیدیم گزارش گردیده است.
بحث و نتیجه گیری
ژن های سیستم QS فراوانی بالایی در بین سویه های سودوموناس آئروژینوزا جداشده از منابع انسانی دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1583134 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!