تغییرپذیری فضایی- زمانی بارش و دوره های تر و خشک در بخش های جنوبی دریای خزر

نویسنده:
چکیده:
بررسی حاضر به تغییرپذری بارش در بخش های جنوبی دریای خزر با استفاده از 8 شاخص پرداخته است. داده های روزانه بارش برای 5 ایستگاه سینوپتیک برای دوره زمانی 1956-2014 از سازمان هواشناسی دریافت و مورد بررسی قرار گرفت. شاخص های استخراج شده از بارش شامل طولانی ترین دوره خشک سالانه، میانگین تداوم دوره های تر، میانگین بارش دوره های تر، تعداد دوره های تر سالانه، بارش سالانه، طولانی ترین دوره تر سالانه، بیشینه بارش سالانه در یک دوره تر و تعداد روزهای بارش است. با به کارگیری آزمون من- کندال (Mann–Kendall) برای شاخص ها مشخص گردید از میان تغییرات همه شاخص ها تغییر میانگین تداوم دوره های تر و تعداد روزهای بارش در همه ایستگاه ها مشخص تر بوده و دارای روند کاهشی معنی دار هستند. این کاهش معنی دار به شکل فراگیر در همه ایستگاه ها مشاهده شد. در هیچ یک از ایستگاه ها طولانی ترین دوره خشک سالانه (CDD) دارای روند خاصی نبوده است. در بررسی اثر پیوند از دور، همبستگی میان روزهای بارش به صورت ماهانه و شاخص طولانی ترین دوره تر سالانه (CWD) با شاخص دریای شمال-کاسپین (NCPI) ارتباط ماهانه زیادی را میان روزهای بارش با این شاخص به ویژه در ماه های ژانویه، آوریل، سپتامبر و دسامبر نشان داد. این همبستگی میان تداوم طولانی ترین دوره تر با NCPI مشاهده نشد. وجود کاهش در میزان بارش نه به صورت همه گیر اما کاهش در تعداد و تداوم روزهای بارشی در بخش های جنوبی دریای خزر نشان از آن دارد حجم بارش های سالانه در سال های اخیر در تعداد روزهای کمتری طی سال می بارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1583350 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!