اولویت بندی معیارهای کیفیت در خدمات بیمارستانی از دیدگاه ارائه دهندگان و گیرندگان خدمات

چکیده:
زمینه و هدف
ارائه خدمات باکیفیت در بخش بهداشت و درمان، از مهم ترین اولویت های نظام سلامت است. ازآنجایی که سازمان بیمارستان برجسته ترین بخش در نظام سلامت است، کیفیت ارائه شده در این سازمان نمود بیشتری از دیدگاه ارائه دهنده و بیمار دارد. هدف این مطالعه بررسی اولویت بندی و میزان توافق نظر ارائه دهندگان و گیرندگان خدمات بیمارستانی در 6 بعد (نیروی انسانی، تجهیزات و فضای فیزیکی، اطلاعات و ارتباطات و آموزش، دسترسی به خدمات و مراقبت، احترام به ارزش ها و حمایت عاطفی، مدیریت و هماهنگی سیستم) بوده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی معیارهای کیفیت در خدمات بیمارستانی در استان قزوین از دیدگاه 377 نفر از ارائه دهندگان و گیرندگان خدمات موردبررسی قرار گرفت. نمونه گییری از طریق نمونه گیری چندمرحله ای انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته تعیین معیار کیفیت خدمات بیمارستانی بود که به بررسی دیدگاه های ارائه دهندگان و گیرندگان خدمات می پرداخت. محتوای پرسشنامه از طریق روایی محتوایی با استفاده از شاخص نسبت روانی محتوی تفسیر گردیده و موارد هایی با سطح معناداری (05/0p<) موردقبول قرار گرفت. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از آزمون کای اسکوئر با استفاده ازSPSS 17 انجام شد.
یافته ها
بیشترین درصد توافق ابعاد شش گانه در اولویت اول و در بعد نیروی انسانی مربوط به معیار «دانش و تخصص و مهارت های پزشکان و پرستاران و سایر افراد درگیر در مراقبت از بیماران» با فراوانی (80%) بود. همچنین در بعد نیروی انسانی دو گروه ارائه دهندگان و گیرندگان خدمات در انتخاب اولویت اول و دوم نظرات یکسانی داشته و در ابعاد تجهیزات و فضای فیزیکی، اطلاعات، ارتباطات و آموزش و احترام به ارزش ها و حمایت عاطفی توافق نظرات دو گروه در اولویت های دوم و سوم یکسان بوده است.
نتیجه گیری
تعیین معیارها و اولویت های کیفیت با توجه به دیدگاه های گیرندگان خدمات و ارائه دهندگان خدمت در جوامع مختلف و با توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیار مهم هستند. لذا مطلوب آن است که برای برنامه ریزی های بخش خدمات سلامت و به ویژه خدمات بیمارستانی به این نکته توجه شود. خصوصا با تعیین معیارهای کیفیت و لحاظ نمودن آن در نظام ارزیابی و اعتباربخشی بیمارستان ها می توان نیل به هدف ارتقاء کیفیت خدمات بیمارستانی را تضمین نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1583545 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!