بررسی اثر حفاظتی پروپوفول بر روی سلول های هرمی ناحیه CA1هیپوکامپ موش صحرایی نر ویستار متعاقب ایسکمی- ریپرفیوژن فراگیر گذرا

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سکته مغزی ناشی از ایسکمی، آسیب های جبران ناپذیری در بیماران دچار بیماری عروق مغز به وجود می آورد. یکی از حساس ترین نواحی نسبت به ایسکمی، ناحیه CA1 هیپوکامپ است. اخیرا، داروی پروپوفول (Propofol) به عنوان حفاظت کننده عصب مورد توجه گرفته است. در این تحقیق بر آن شدیم، اثر حفاظتی پروپوفول را بر روی ناحیه CA1 هیپوکامپ موش صحرایی نر ویستار متعاقب ایسکمی / ریپرفیوژن فراگیر گذرا در مدل های تجربی مورد بررسی قرار دهیم.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، 18موش صحرایی نر ویستار در3 گروه 6 تایی کنترل، شم و دارویی به طور تصادفی تقسیم شدند. پروپوفول با دوز mg/kg40 به صورت داخل صفاقی یک ساعت قبل از ایسکمی تزریق شد. مدل ایسکمی با بستن دو طرفه شریان های کاروتید مشترک به مدت 20 دقیقه انجام شد. از هماتوکسیلین - ائوزین، نیسل و تانل جهت بررسی تغییرات هیستومورفولوژیک، تغییرات تعداد سلول ها و ارزیابی اجسام آپوپتوتیک استفاده شد.
یافته ها
تزریق mg/kg 40 پروپوفول دارای خاصیت حفاظتی بر روی سلول های هرمی ناحیه CA1هیپوکامپ موش صحرایی مدل ایسکمی / ریپرفیوژن بود.
نتیجه گیری
ایسکمی سبب مرگ سلول عصبی و تغییرات مورفولوژیکی می شود، در صورتی که تزریق پروپوفول به طور قابل توجهی می تواند مرگ سلول عصبی را کاهش و نورون ها را در برابر آسیب ایسکمیک محافظت کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p1583650 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!