تاثیر افزودن سولفات آمونیم به محلول سمپاشی علف کش های گلایفوسیت و نیکوسولفورون محتوی کربنات کلسیم در کنترل علف های هرز سوروف و گاوپنبه

چکیده:
تاثیر سولفات آمونیم (AMS) بر بازدارندگی کربنات کلسیم (CaCO3) موجود در آب مخزن سمپاش علف کش های گلایفوسیت (Roundup®، 41% SL) و نیکوسولفورون (Cruse®، 4% SC) بر کنترل علف های هرز سوروف[Echinochloa crus-galli (L.) P. Beauv.] و گاوپنبه (Abutilon theophrasti Medicus.) به صورت چهار آزمایش فاکتوریل 2×6 و در قالب طرح کاملا تصادفی با 6 تکرار (به انضمام 6 گلدان شاهد بدون سمپاشی برای هر علف هرز) در گلخانه تحقیقاتی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1389 اجرا شد. فاکتورهای آزمایش شامل غلظت کربنات کلسیم در شش سطح (0، 100، 200، 300، 400 و 500 قسمت در میلیون در آب دیونیزه (w/v)) در ترکیب با مقادیر 0 (-AMS) یا 3 (+AMS) کیلوگرم در هکتار سولفات آمونیم به عنوان تعدیل کننده سختی آب بودند. گلایفوسیت و نیکوسولفورون به ترتیب در مقادیر 385 و 550 میلی لیتر ماده تجاری در هکتار (معادل 158 و 22 گرم ماده موثره در هکتار) به صورت پس رویشی در مرحله ی 3 تا 4 برگی علف های هرز در حجم سمپاشی 250 لیتر در هکتار اعمال شدند. نتایج آزمایش، کاهش معنی دار (01/0≥P) درصد بقاء، ارتفاع بوته، سطح برگ و وزن خشک اندام هوایی (درصد شاهد) علف های هرز سوروف و گاوپنبه را با افزایش غلظت کربنات کلسیم آب در مخزن علف کش های گلایفوسیت و نیکوسولفورون نشان داد. ولی این تاثیر مشابه نبود. به طوری که حضور 500 قسمت در میلیون یون کلسیم در مقایسه با عدم حضور آن در محلول علف کش نیکوسولفورون، وزن خشک (درصد شاهد) علف های هرز سوروف و گاوپنبه را به ترتیب 16 و 50 درصد افزایش داد. این مقادیر برای علف کش گلایفوسیت به ترتیب معادل 78 و 51 درصد بود. همچنین افزودن سولفات آمونیم (+AMS) به مخزن سمپاش، اثرات هم کاهی سختی آب را کاهش داد و کارایی علف-کش ها را در کنترل علف های هرز سوروف و گاوپنبه بهبود بخشید. با این وجود، اثر هم افزایی +AMS روی علف کش گلایفوسیت در کنترل گاوپنبه بیشتر بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
188 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p1585181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!