ارزیابی موفقیت طرح پزشک خانواده در کنترل بیماری دیابت

چکیده:
زمینه و هدف
دیابت یک اختلال متابولیک و چند عاملی است که ناشی از اختلال در ترشح یا عمل انسولین و یا هر دوی آنها است. روند رو به رشد سالمندی، تحولات اقتصادی- اجتماعی و تغییرات دموگرافیک دیابت را به معضل جهانی بدل نموده است. این مطالعه با مقایسه عوارض بیماری دیابت در گروه های مطالعه سعی در ارزشیابی اثربخشی طرح ادغام برنامه کنترل بیماری دیابت در نظام شبکه های سلامت و استفاده از پزشکان خانواده در مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت داشته است.
روش کار
این مطالعه به شیوه همگروهی گذشته نگر بر روی 462 بیمار دیابتی نوع 2 روستایی فاقد عارضه در شهرستان کردکوی، استان گلستان، که در طرح غربالگری شناسایی شده بودند، انجام شد. بیماران با استفاده از روش تصادفی طبقه ای و از طریق تقسیم به نسبت انتخاب و بروز عوارض چشمی، کلیوی، سکته قلبی، سکته مغزی و زخم پای دیابتیک در دوگروه مطالعه و شاهد مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه میزان بروز رتینوپاتی، نفروپاتی و زخم پای دیابتی و همچنین سکته مغزی و سکته قلبی در کل افراد مطالعه به ترتیب 7/9 درصد، 9/5 درصد، 5/3درصد، 3/3 درصد و 1/6 درصد بود. زخم پای دیابتی و سکته قلبی رابطه معنی داری با نحوه دریافت مراقبت در بیماران داشت (05/0p<).
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان داد که برنامه پزشک خانواده در شهرستان کردکوی نتوانسته آنطور که انتظار میرفت در رسیدن به رسالت خود که همانا پیشگیری، کاهش و تاخیر در بروز عوارض کوتاه مدت و دراز مدت دیابت بوده است، موفق باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
417 تا 424
لینک کوتاه:
magiran.com/p1585351 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!