توضیح نظری خاص بودگی: آرمان گریزپای علوم اجتماعی

چکیده:
مقاله ی کنونی نشان می دهد که کم توانی علوم اجتماعی در توضیح خاص بودگی واقعیت تجربی سبب رویارویی دو رویکرد عام گرایی و بومی سازی در علوم اجتماعی ایران می شود، که هیچ یک قادر به توضیح خاص بودگی فردی واقعیت انضمامی نیستند. سپس با مروری بر نظریات اصحاب مکتب تاریخی خواهیم دید که به رغم تلاش برای توضیح خاص بودگی تاریخی، اصحاب این مکتب هرگز نتوانستند آن را به لحاظ نظری صورت بندی کنند. گرچه کارهای پژوهشی بسیاری می توان یافت که در توضیح «فردیت ساختاری» پدیده های اجتماعی کامیاب بوده اند، اما توضیح نظری چنین کاری قرین توفیق نبوده است. در ادامه نشان خواهیم داد که دلیل اصلی ناکامی اصحاب مکتب تاریخی در چنین کاری، «التزام هستی شناختی» معین آن ها بوده است. این هستی شناسی که مبتنی بر فهمی نیوتنی- اقلیدوسی از جهان است که در فلسفه ی کانت صورت بندی شده، پیوسته فرد تاریخی را در پرتو این همانی و وحدت تعریف می کند. در نتیجه ی چنین فهمی از هستی، نقطه ی عزیمت تحلیلی همواره متضمن تقدم تصور است. در بخش نتیجه گیری خواهیم دید که برای درگذشتن از این هستی شناسی، علوم اجتماعی باید از چارچوب های تبیینی فلسفه های درون ماندگار، یا همان «فلسفه های پساقاره ای» و فیزیک و ریاضی جدید بهره ببرد. در این دو منبع می توان فهمی از هستی یافت که کاملا با هستی شناسی متعارف تفاوت دارد. در این هستی شناسی فرد دیگر متضمن هم گونی، وحدت، هم زمانی و تداوم نیست. ازاین روی، توضیح فرد نیز مستلزم تقدم تصور (در مقام عامل وحدت بخش) نمی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 162
لینک کوتاه:
magiran.com/p1585531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!