ارزیابی کیفیت نور و بهره وری انرژی سیستم های روشنایی در مدارس متوسطه شهرستان اهواز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
روشنایی مطلوب می بایست تعادلی را بین نیازهای انسان، اقتصاد و محیط پیرامون آن ایجاد نموده و یک شرایط مناسب را برای فعالیت های چشمی مانند نوشتن، خواندن و غیره فراهم نماید. کیفیت مطلوب روشنایی در فرایند بهره وری و یادگیری دانش آموزان بسیار اهمیت دارد. هدف از بهره وری انرژی روشنایی، کاهش انرژی روشنایی بدون به خطر افتادن کیفیت روشنایی می باشد. موضوع اصلی این مطالعه ارزیابی کیفیت روشنایی و بهره وری بهره وری انرژی سیستمهای روشنایی و درگام بعد، پیداکردن راهکارهای مناسب برای بهبود آن می باشد.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی، در 11 دبیرستان دخترانه شهر اهواز انجام شده است. در همین راستا، با اندازه گیری شدت روشنایی برحسب lux به روش شبکه ای استاندارد و توان مصرفی اتاق برحسب (W/m2)، دانسیته توان نصب شده (IPD)بدست آمده و سپس دانسیته توان نرمال (NPD) براساس(W/m2.100 Lx) و با درنظر گرفتن شاخص اتاق (RI) محاسبه می شود. از تقسیم دانسیته توان نرمال شده بر دانسیته توان نصب شده، معیاری به عنوان نسبت بهره وری بارنصب شده (ILER)) معرفی شده است و در سه کلاس بعنوان شاخص عملکرد سیستم تقسیم بندی شده است. و نتایج با spss 16 تحلیل شده است.
یافته ها
نتایج نشان می دهد در مجموع از کل فضاهای اندازه گیری شده، 6/47 % در سطح 3 ، 1/36 % در سطح 2 و 2/16 % در سطح 1 قرار دارند و همچنین سه دبیرستان (3،5،8) دارای بیشترین بهره وری می باشند.
نتیجه گیری
در این مطالعه، نواقص موجود از جمله ضرایب انعکاس کمتر از استاندارد (دیوارها 5/0، سقف 7/0 و کف نیز حداقل 3/0)، استفاده از بالاست های معمولی به جای بالاست های الکترونیکی، بکارگیری لامپ های کم بهره، بکارگیری منعکس کننده های معمولی به جای استیل و عدم بکارگیری مناسب نور روز، باعث ایجاد بهره وری کم و مصرف انرژی بالای سیستم روشنایی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1585967 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!