بررسی میزان آلودگی رواناب خروجی کانال های دفع آب سطحی شهر بوشهر در سال 92-1391

پیام:
چکیده:
زمینه
در شهرهای ساحلی، تخلیه فاضلاب به دریا یکی از گزینه های دفع فاضلاب می باشد که در صورت عدم رعایت استاندارهای بهداشتی در دفع فاضلاب ها، منجر به اشاعه آلودگی و توسعه بیماری ها خواهد شد. از طرفی حفاظت منابع آبی و استفاده بهینه از آنها از اصول توسعه پایدار هر کشوری می باشد. این مطالعه با هدف بررسی آلودگی رواناب خروجی کانال های دفع آب سطحی شهر بوشهر در سال 92- 91 انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه از خروجی پنج کانال اصلی جمع آوری آب های سطحی منتهی به دریای خلیج فارس واقع در نوار ساحلی شهر بوشهر، طی دو فصل تر (زمستان) و خشک (تابستان) در سال 92-1391 و به روش نمونه برداری مرکب، نمونه برداری صورت گرفت. سپس بر روی هر یک از 96 نمونه، آزمایشاتBOD5 ، کل کلیفرم ها و کلیفرم مدفوعی بر اساس روش استاندارد انجام شد.
یافته ها
بررسی داده ها نشان داد در اکثر نقاط نمونه برداری شده میزان BOD5،کل کلیفرم ها و کلیفرم های مدفوعی پساب خروجی کانال ها از میزان استاندارد ملی خروجی پساب ها به آب های سطحی بیشتر بوده است و بیشترین مقدار BOD5 به دست آمده 160میلی گرم در لیتر و کمترین مقدار آن 28 میلی گرم در لیتر بود.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه خروجی های کانال های دفع رواناب سطحی در فاصله نزدیک از ساحل به دریا راه دارند و اغلب به عنوان شناگاه های طبیعی و حتی ماهیگیری شهر بوشهرمی باشند و همچنین با توجه به بالا بودن میزان بار آلی و میکروبی این کانال ها، می طلبد که مورد توجه مسئولین قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
571 تا 585
لینک کوتاه:
magiran.com/p1585999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!