بررسی میزان انطباق مراقبت های دوران بارداری ارائه شده در سه ماهه دوم و سوم بارداری با راهنمای استاندارد کشوری در مراکز بهداشتی درمانی اهواز، 1391

چکیده:
مقدمه
مراقبت های دوران بارداری، اجرای صحیح اصولی است که با هدف حفظ سلامت مادر و تولد نوزاد سالم انجام می شود و اگر مراقبت های دوران بارداری به طرز صحیح انجام نشود باعث افزایش زایمان زودرس، تولد نوزادان با وزن کم هنگام تولد و مرگ و میر مادر و نوزاد می شود، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان انطباق مراقبت های دوران بارداری ارائه شده با راهنمای استاندارد کشوری در مراکز بهداشتی درمانی شهرستان اهواز انجام شد.
روش کار
این مطالعه توصیفی در سال 1391 بر روی 392 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی تابع دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد. پس از کسب رضایت نامه کتبی از زنان باردار به مشاهده همزمان مراقبت های ارائه شده دوران بارداری و تکمیل پرسشنامه های مربوطه پرداخته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 18) انجام شد.
یافته ها
مراقبت دوران بارداری ارائه شده در مراکز بهداشتی درمانی در 3/65% موارد انطباق ضعیف و در 7/34% موارد انطباق متوسط با استاندارد کشوری داشت. به تفکیک مراقبت ها در سه ماهه دوم بارداری، در 3/66% موارد انطباق ضعیف، در 2/33% موارد انطباق متوسط و تنها در 5/0% موارد انطباق خوب و در سه ماهه سوم بارداری، در 3/77% موارد انطباق ضعیف و در 9/21% موارد انطباق متوسط با استاندارد کشوری مشاهده شد.
نتیجه گیری
مراقبت دوران بارداری ارائه شده در مراکز بهداشتی درمانی، مطابق با استانداردهای کشوری نمی باشد و نیاز به کنترل می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1586746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!