اثر عصاره خارشتر (Alhagi camelorum) بر فاکتورهای عملکردی کبد و کلیه در موش های نر دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

پیام:
چکیده:
بیماری دیابت یکی از شایع ترین بیماری های متابولیک می باشد و در طولانی مدت تاثیرات وسیعی بر تمامی اندام های بدن از جمله کبد و کلیه می گذارد. هدف پژوهش حاضر اثر عصاره الکلی بخش های هوایی گیاه خارشتر بر تست های عملکردی کبد و کلیه در موش های نر دیابتی شده با استرپتوروتوسین می باشد. در این مطالعه 28 موش نر ویستار به 4 گروه (7n=) تقسیم شدند: گروه کنترل غیر دیابتی با رژیم غذایی نرمال ، گروه کنترل دیابتی شده با استرپتوزوتوسین که روزانه 1 میلی لیتر آب مقطر به صورت گاواژ (از طریق لوله به معده) دریافت کردند، دو گروه تجربی دیابتی شده که عصاره الکلی بخش های هوایی گیاه خارشتر را با دوز های 200 و 300 میلی گرم بر کیلوگرم را به صورت گاواژ دریافت کردند. برای القاء دیابت، داروی استرپتوزوتوسین به مقدار mg/kg 50 به صورت داخل صفاقی تزریق گردید و در پایان روز 21 از همه گروه ها نمونه خونی تهیه گردید، میزان فاکتورهای موردنظر اندازه گیری و داده ها به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که میزان کراتینین، اوره و آنزیم های کبدی در گروه کنترل دیابتی نسبت به کنترل غیردیابتی افزایش یافته است. در حالی که میزان تمامی این فاکتورها در گروه های دریافت کننده عصاره الکلی گیاه خارشتر کاهش معنی داری یافته است. نتایج نشان می دهد عصاره الکلی بخش های هوایی گیاه خارشتر موجب کاهش میزان کراتینین، اوره و آنزیم های کبدی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1586764 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!