بهینه سازی registry (نظام ثبت اطلاعات بیماران) دیالیز خونی در سطح کشور

پیام:
چکیده:
مقدمه
تدوین و راه اندازی registry یکی از معیارهای مهم برای مدیریت سیستم بهداشتی می باشد. در این مطالعه registry بیماران دیالیز خونی سراسر کشور که فقط حاوی اطلاعات شخصی اندکی از بیماران بودند را گسترش داده و داده های مختلف در رابطه با مسائل اپیدمیولوژیک و معیار های موثر در بررسی وضعیت این بیماران جمع آوری و گزارش گردید.
روش بررسی
در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی با همکاری مدیریت بیماری های خاص و پیوند اعضاء وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی داده های بیماران همودیالیزی سطح کشور مورد بررسی قرار گرفتند. دراین مطالعه تعداد 18160 بیمار همودیالیزی موجود در 428 بخش دیالیز در سطح کشور بررسی شدند. داده های دموگرافیک ، بالینی و آزمایشگاهی در مدت 2 ماه جمع آوری شدند. این اطلاعات شامل :مشخصات فردی، مدت بیماری، علت بیماری، ، کلسیم، PTH، هموگلوبین، فریتین و... بودند. داده ها توسط نرم افزار SPSSv.18 با استفاده از آزمون تی تست تحلیل شدند.
نتایج
.میانگین سن بیماران 7/16±86/67 سال بود . در بررسی علل مختلف بروز ESRD ، بیشترین میزان علت بروز را دیابت و پس از ان فشار خون به ترتیب با 35/37 درصد و 9/23 درصد به خود اختصاص دادند. یافته ها نشان دادکه 2/2درصد بیماران مبتلا به HBS Ag positive و 06/3 درصد به HCVAb positive مبتلا بوده اند . بیشتر بیماران 7/75 درصد در هفته 3 جلسه دیالیز داشتند. سطح هموگلوبین کمتر از 10 mg/dl 3/42 درصد بود. و 3/20 درصد آنها سطح کلسیم کمتر از mg/dl 8 داشتند. سطح PTH 6/22 درصد بیماران بیش از 300 mg/dlبود.
نتیجه گیری
کنترل نامطلوب هموگلوبین، آلبومین، فریتین و... که پیش بینی کننده میزان بقاء بیماران همودیالیزی می باشند ، درمرگ ومیر و بروز بیماری های قلبی، عروقی این بیماران تاثیرگذار بوده است. مراقبت از بیماران دیابتی و بیماران با فشار خون بالا میتواند در کاهش ابتلا به ESRD موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
132 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1586935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!