تحلیل محتوای کتاب های درسی پایه اول تا سوم ابتدایی از لحاظ توجه به جایگاه نیروی انتظامی (تربیت شهروندی)

چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه کتاب های درسی پایه اول تا سوم ابتدایی به مولفه های تربیت شهروندی انجام شده است، روش مطالعه، تحلیل محتوا و با رویکرد کمی بوده است. قلمرو پژوهش در این مطالعه، کتاب های درسی پایه اول تا سوم ابتدایی را تشکیل داده که در سال تحصیلی 93-92 به عنوان کتاب های درسی دارای اعتبار بوده اند و نمونه گیری صورت نگرفته است، در فرایند تحلیل محتوا کدگذاری از طریق قیاسی و نظریه ای که در این پژوهش مبنای تحلیل قرار گرفته است، نظریه «لی وینگ آن» در زمینه تربیت شهروندی است که بر اساس سیزده مقوله تربیت شهروندی انجام شد. در این بررسی واحد تحلیل محتوا شامل جملات و تصاویری می باشد که در متن کتاب ها، فعالیت ها و پرسش ها و تصاویر به طور مستقیم یا غیر مستقیم (مفهوم آن ها) درباره هریک از مولفه های تربیت شهروندی بیان شده باشد. برای مطالعه پایایی فرایند سنجش، متناسب با روش مطالعه (تحلیل محتوی) از شیوه بازآزمایی بهره گیری شده است. نتایج نشان داد که در کتاب های درسی پایه اول به مولفه بررسی و انتقاد از عقاید، در پایه دوم به مولفه رعایت اصول اخلاقی و در پایه سوم نیز به مولفه رعایت اصول اخلاقی بیشترین توجه شده است. و در کل پایه ها نسبت به مولفه آگاهی از مسائل و مشکلات جامعه، اتخاذ تصمیم آگاهانه و آگاهی از جامعه جهانی توجه کمی شده است. در مجموع می توان گفت هماهنگی معقول و منطقی بین مولفه های تربیت شهروندی در پایه های اول و دوم و سوم ابتدایی وجود ندارد. نتایج این پژوهش توجه بیشتر دست اندرکاران نظام آموزشی و برنامه ریزان درسی را به پرورش ابعاد تربیت شهروندی از طریق متون درسی می طلبد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1587107 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!