بررسی اثر محافظتی کاپتوپریل در جلوگیری از آسیب اکسیداتیو مت آمفتامین در میتوکندری ایزوله از قلب رت تحت درجه حرارت بالا

چکیده:
سابقه و هدف
مت آمفتامین (METH) یک داروی سوء مصرف شناخته شده با سمیت قلبی می باشد. کاپتوپریل یک مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین است که در درمان فشارخون استفاده می شود و اثرات آنتی اکسیدانی بارزی نشان داده است. هدف این مطالعه، بررسی اثرات کاپتوپریل علیه سمیت قلبی القاشده توسط METH در میتوکندری ایزوله شده از قلب رت را در شرایط دمای بالا بود.
مواد و روش ها
میتوکندری قلب رت ویستار با روش سانتریفیوژ متعدد ایزوله گردید. سپس با
μM) METH 250 (LC50،و کاپتوپریل (0، 25، 50، 100، 200، 400 μM) در دمای 37درجه و 41درجه انکوبه گردید. بعداز یک ساعت انکوباسیون، آسیب میتوکندریایی به وسیله تست MTT اندازه گیری شد. مارکرهای استرس اکسیداتیو نیز بررسی گردیدند.
یافته ها
نتایج نشان می دهند که METH موجب آسیب معنادار میتوکندری در شرایط دمایی بالا گردید. مارکرهای استرس اکسیداتیو مثل لیپید پراکسیداسیون، تولید گونه های فعال اکسیژن و اکسیدشدن گلوتاتیون در میتوکندری ایزوله در تماس با METH گزارش شدند که در شرایط دمایی 41درجه معنادارتر از 37درجه بود.کاپتوپریل موجب کاهش معنادار اکسیداتیو استرس القا شده توسط METH در میتوکندری ایزوله، گردید. هم چنین پیش درمان با کاپتوپریل به صورت معنادار عمل کرد میتوکندری را بهبود بخشید.تورم میتوکندریایی نیز بعداز تماس با METH مشاهده گردید که به طور معنادار توسط پیش درمان باکاپتوپریل کاهش یافت.
نتیجه گیری
نتایج نشان دادند کاپتوپریل می تواند از استرس اکسیداتیو و آسیب میتوکندریایی القا شده با METH مخصوصا در شرایط دمایی بالا جلوگیری کند. لذا تاثیر این آنتی اکسیدان در درمان سمیت قلبی ناشی از METH باید بررسی گرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p1587821 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!