ارتباط بین ناهنجاری های سر به جلو و کایفوز افزایش یافته سینه ای با تصویر بدنی در زنان غیرورزشکار

چکیده:
سابقه و هدف
تصویر بدنی به آن چه فرد واقعا شبیه آن است مربوط نمی شود، بلکه به ارتباط ویژه فرد با بدنش مربوط است به خصوص به باورها، افکار، ادراکات، احساسات و فعالیت های فرد که به ظاهر فیزیکی او ارتباط دارد مربوط می شود. وجود سلامتی یا بروز اختلال در هر یک از ابعاد جسمانی و یا ذهنی انسان در بعد دیگر موثر است. بنابراین، بررسی تعامل میان ناهنجاری های بدنی و تغییرات ذهن از ضروریات است. با این وجود، این موضوع هنوز مورد توجه کافی قرار نگرفته است. از این رو، هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین ناهنجاری های ستون فقرات شامل سر به جلو و کایفوز افزایش یافته سینه ای با تصویر بدنی در زنان غیرورزشکار بود.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع توصیفی- رابطه ای بوده و ابتدا از طریق نمونه گیری هدفمند افراد مشکوک به هر یک از ناهنجاری های کایفوز و سر به جلو انتخاب غربالگری شدند و سپس از طریق معیارهای ورود و خروج تعداد 120 زن غیرورزشکار داوطلب 25 الی 30 سال در دو گروه 60 نفری در این تحقیق شرکت کردند که هر گروه تنها دارای یک ناهنجاری از نوع سربه جلو و کایفوز سینه ای بودند. زاویه کایفوز سینه ای به وسیله خط کش منعطف و سر به جلو به وسیله روش فتوگرامتری اندازه گیری شد. برای ارزیابی تصویر بدنی نیز از پرسش نامه مقیاس برآورد بدنی برای نوجوانان و بزرگسالان استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد اگرچه بین تصویر بدنی و ناهنجاری کایفوز سینه ای دانشجویان دختر غیرورزشکار ارتباط معناداری وجود دارد (951/0=r، 008/0=p)، اما بین این متغیر و ناهنجاری سر به جلو ارتباط معناداری وجود نداشت (29/0=r، 21/0=p).
نتیجه گیری
به نظر می رسد در ناهنجاری هایی همچون کایفوز سینه ای که از لحاظ ظاهری مشهود بوده و غالب افراد آگاهی بیش تری نسبت به آن ها دارند، ضعف تصویر بدنی بیش تر است. از این رو، ممکن است عدم آگاهی از ناهنجاری سر به جلو از حساسیت افراد مبتلا نسبت به ظاهرشان کاسته باشد؛ هر چند باید دیگر عوامل روان شناختی، شرایط اقتصادی، شغلی، سبک زندگی، فرهنگی و بسیاری از عوامل مرتبط دیگر را نیز مورد بررسی قرار داد
زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1587828 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!